Drogy
Koblih
Dobrý den , kamarádka užívala v těhotenství pervitin . Přesněji ho kouřila , na internetu se dočetla že test na pervitin v moči by měl být negativní po 3-7 dnech . Má 10 dní do císařského řezu, kdy ji můžou, ale nemusí odebrat vzorek moči . Jak velká pravděpodobnost že test bude pozitivní tam ještě je ? Předem moc děkuji

Odpověděl: Anna Novotná
Dobrý den, Koblihu,
díky za Váš dotaz a péči o kamarádku.
S testováním u porodu je to složitější. Kromě moči či krve matky, lze také testovat přítomnost návykových látek u dítěte. U dospělého lze pervitin detekovat z moči (velmi orientačně) opravdu cca 1 týden (záleží na intenzitě užívání, čistotě užité látky, fungování metabolismu atd.). Kromě testování matky může být ale testován i novorozenec. Například ze smolky (první stolice novorozence) lze užívání pervitinu u matky zjistit až několik měsíců zpětně (2. - 3. trimestr). Testy jsou to poměrně náročné, nedělají se běžně, pouze při podezření personálu. Roli zde hrají například známky po injekčním užívání, nápadné chování, nepravidelná nebo žádná docházka do těhotenské poradny atd. Pokud by personál došel k podezření na užívání návykových látek a test by byl pozitivní, musí tuto skutečnost oznámit OSPOD (Orgán sociálně právní ochrany dítěte) a ten situaci následně řešit. Probíhá šetření v místě bydliště, zjišťuje se, jaké podmínky pro péči o dítě jsou zajištěny, jaké osoby žijí ve společné domácnosti. OSPOD pak může klást podmínky, za kterých může matka nadále o dítě pečovat (dohled OSPOD, spolupráce s adiktologickým zařízením atd.). To Vás nechci nijak strašit, taková je realita....
Více se můžete dočíst například na stránkách mamaadrogy.cz:
http://www.mamaadrogy.cz/pro-rodice-uzivatele/jsem-tehotna-a-beru.html
Věřím, že Vaše kamarádka asi tuší, že užívání pervitinu v době těhotenství není ideální a nese s sebou různá rizika. Také péče o novorozence a užívání pervitinu nejde dost dobře dohromady. Péče o dítě vyžaduje soustředěnost, která po užití může dost pokulhávat a dítě se tak může dostat i do dost nebezpečných situací....Prostě drogy a rodičovství není úplně ideální kombinace.
Pokud by Vaše kamarádka chtěla svou situaci řešit a s někým otevřeně bez obav probrat, můžu jí doporučit Centrum komplexní péče o dítě a rodinu, ve kterém pracuje Ilona Preslová. Ta již řadu let poskytuje pomoc a podporu rodičům, kteří mají zkušenost s drogami. Mohla by Vaši kamarádku vyslechnout, zodpovědět otázky, které se jí možná kolem rodičovství honí hlavou a pomoct se v nové situaci  - rodičovství - tak nějak zorientovat a usadit.
Centrum komplexní péče o dítě a rodinu
pevná linka: +420 220 80 31 30
mobil: +420 702 036 237
email: pece.dite@sananim.cz
Díky, že předáte informace kamarádce a pokud by měla jakékoliv nejasnosti či další otázky, ať se na nás neváhá znovu obrátit.
Zdravím Vás
Andula Novotná