Závislost na marihuaně
mk420
Zdravím, cca od 18 hulím denně trávu (teď tak cca půl roku), většinou odpoledne nebo večer. Ačkoliv se mi stavy z trávy většinou líbí, začal jsem si všímat nežádoucích účinků, zejména větší únava, zhoršená nálada ráno (může se jednat o nějaký bastinenční příznak, nebo rozvážení mozkové chemie?) a samozřejmě zhoršená krátkodobá paměť. Mám otázku, jak dlouho bude trvat, než se mozek vrátí do původního stavu? Chtěl bych si dát pauzu.
Také bych měl druhý dotaz, marihuanu jsem začal užívat protože mi pomáhala na určité věci, čehož bych se nerad vzdal, zároveň ale nevím kdy jde o "lék" a kdy už jen o "závislost" která mi k ničemu není. Předem děkuji za odpověď.

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Zdravím vás, mk420,
děkuji vám za dotaz.
Píšete, že hulíte cca 0,5 roku denně, chápu to dobře? Nepíšete co přesně hulíte, jakým způsobem, jak často přes den, kolik gramů atd. Nevím nic dalšího o vašem psychickém nebo fyzické zdraví, natož rodinném zázemí, osobní či rodinné anamnéze. Nepíšete, z jakých důvodů jste s užíváním začal, byť se zdají být tyto důvody podstatné. To je jen část důvodů, proč nemůže být moje odpověď více konkrétní.
Marihuana "pomáhá" na spoustu různých potíží - často se lidé do užívání pouští z důvodů, aby měli lepší náladu, byli kreativnější, veselejší, líp zapadli, nebo aby si dovolili věci, které si bez marihuany nedovolí, ale jistě by se našla spousta dalších (některé více či méně zdravoní, jiné spíše jako ospravedlnění toho, že nehledám jiné řešení). Marihuana v tu chvíli často není skutečné řešení, jen to, co člověk potřebuje, celé zařídí (do určité míry podobně, jako alkohol také dokáže zlepšit náladu, rozpustit úzkosti, na začátku může někomu i pomoct usnout za cenu, že změní architekturu spánku, působí jako myorelaxant apod. ) ... a to za cenu toho všeho, co popisujete na začátku dotazu - zhoršení paměti, po odeznění účinku zhoršení potíží, na které ji užíváním, to vše spojené s rizikem flashbacků, rizikem urychlení nástupu psychických potíží, potíží s trávením, špatnými náladami nebo výkyvy nálad apod.
Z mého pohledu by bylo na místě řadu těch "indikací" k užívání řešit jinak ... třeba rozhovorem s lékařem, psychologem, psychiatrem, kurzem asertivity, psychoterapií, návštěvou poradenského pracoviště, sebezkušenostním seminářem, autogenním tréningem, focusingem, změnou koníčků, hledáním toho, co mě baví, změnou životního stylu apod. To vše jsou většinou časově náročnější a pracnější cesty, s jemnějším, ale nezřídka i trvalejším výsledkem. Marihuana je něco jako rychlá a jednoduchá zkratka, která člověka nenaučí, jak si příště poradit bez ní. Naopak ... často se stává, že bez ní přestane být možné i to ostatní, co dosud bez ní možné bylo. Lidé začnou hulit s kamarády, aby byla sranda. Pak ale hulí kdykoli, když jsou s lidmi, když jdou na film, na koncert, když jdou ven, hulí ne jen přes víkend, ale i v týdnu, pak i přes den, aby se jim ráno líp vstalo, nakonec hulí sami a neumí si bez jointa představit den.
Pokud opomenu to, že závislost je jasně definovaná lékařská kategorie (kterou nejspíš nesplňujete, ale kdo ví), pak bych třeba už i podle toho, že se sám touto otázkou zabýváte a píšete k nám na poradnu, odhadovala, že si uvědomujete, že se děje něco, co není v pořádku. Pletu se?
Doufám, že jsem aspoň trochu srozumitelná.
S pozdravem,
Gabriela Minařík.