tramal
Pavel
Dobrý den, chtěl bych se zeptat na Váš názor. Po 2 letech od autonehody a tříštivé zlomeniny dvou obratlů jsem zjistil, že jsem závislý na lécích, které mám psané na bolest. První rok jsem užíval většinou Tralgit 100 mg po 12 hodinách spolu s ibuprofenem 400 mg též dvakrát denně. Záleželo. Někdy mi nastavené léky stačily k utlumu bolesti a k tomu, abych mohl postupně naplno žít a vrátit se do práce.. a někdy ne a já zjistil, že když tabletku rozdrtím, je účinek rychlejší a intenzivnější. To jsem bral 150 mg dvakrát denně, ale bolest byla hlavně v noci nesnesitelná. Před 6 měsíci mi vyměnily tralgit za palexiu retard. Účinek byl vpodstatě stejný, jen jsem poprvé cítil i jiné pocity. Pocity klidu a energie zároveň. V noci jsem nemohl spát a tak jsem dostal Zolpidem 10 mg. No a tak to jede ten půl rok. Bolest i spánek se zlepšily. Jen užívám, jak jsem zjistil silný opiát Palexiu v dávce 100 - 0 - 100. Mám potřebu ho brát více. Lékařka mě chce "přerotovat" na náplast transtec. Vím, že se buprenorfin používá v léčbě závislosti. Ale nejsem si jistý, jaký je učinek na bolest. A spánek. Zolpidem jee mi postupně vysazován, beru 1/2 tabletku a k tomu Buronil. Lékař mi ho nabídl k oboum indikacím. Tj. analgezie i léčba rozvíjejí se závislosti na palexii. Po ubrání stilnoxu jsem nervozní, mám noční můry, ráno jsem polámaný a prudérní. Léky mi píšou v nemocnici na klinice bolesti. Od praktika jsem si nechal napsat DHC continus 120 mg. (Myslí, že beru pořád tramadol). A ten je mi velmi příjemný. Vím, že rotace analgetika, jak tomu říkají, má smysl. Ale bojím se, že transtec nebude stačit. Chtěl jsem fentanyl, ale ten mi nechtějí psát. Bolesti mám i na lécích, ale jsou snesitelné. Bojím se, že náplast lepená jednou za 4 dny mi prostě nebude stačit. Jsem zvyklý na tablety. Na ranní "nájezd". Stojím na hraně a raději bych zkusil Suboxone. Ten se dává alespon jednou denně. Jenže to bych musel na psychiatrii. Nevím, co dělat. Jestli se nechat vést a věřit transtecu, což je pro mě těžké. Moc těžké. Nebo zkusit sehnat lékaře na suboxone. Mohl by být suboxone alternativou k Transtecu? Počáteční dávku máým dostat 52 mcg/h. Střední sílu. Jsem mimo co se týče plného a parciálního agonisty, ale zdá se, že transtec nemůže tlumit bolest tam, kde působí plní agonisté. Nebo se pletu? A je palexia vážně tak silný opiát, jak mi pořád říkají? Má silnější psychoaktivní učinky, ale na bolest je to tramadol. Vím, že je to zmatený dotaz a vlastně sem ani nepattří.. ale možná ano. Asi jednoduše, je smysluplné přejít na buprenorfin v jakékoliv formě? Aktuálně beru 200 mg Palexie denně spolu s 2 až 3 tabletami DHC 120 mg. Cítím, že už to není jen o bolesti, ale i o psychice. O tom, že mě léky klidní, dělají štastnějším.. méně osamělým. To je vlastně definice závislosti?

Odpověděl: Hana Skořepová
Dobrý den Pavle,
děkujeme za Váš dotaz s obšírnými informacemi a chci se omluvit za delší prodlevu s odpovědí. Bohužel nejsem lékař, abych Vám zcela odborně odpověděla na Vaše dotazy. Ve své praxi jsem se setkala s tím, že byl klient převáděn z Transtecu na substituci buprenorphinem, takže zcela tento přechod nevylučuji. Bylo by dobré to opravdu konzultovat s lékaři z centra bolesti, kteří by i zvážili tuto změnu. Účinná denní maximální dávka buprenorphinu s naloxonem ( Suboxone) je 32 mg. Je potřeba tedy přepočítat dávku Vámi užívaných léků, zda to bude adekvátní k potřebnému efektu. Jinak v České republice je k dostání buprenorphine ve formě tablet. Suboxone mohou předepisovat psychiatři, ale též praktičtí lékaři, kteří mohou a chtějí předepisovat tyto léky spadající pod přísnější evidenci preskribce (dříve v tištěné formě rpt. s modrým pruhem). Předpokládám, že i lékaři z kliniky bolesti tuto možnost mají. Bylo by dobré, abyste využíval hlavně jednoho lékaře, kterému budete důvěřovat, aby věděl o všech lécích, které užíváte.
V případě, že byste chtěl zkusit substituční centra, tak zde posílám odkaz https://www.drogy-info.cz/mapa-pomoci/?t=12&r=#result, kde jsou uvedena zařízení po celé republice.
Pokud budete užívat některé léky ve větší míře či kombinovat více léků s návykovým potenciálem a užívat si pocity libosti, tak ano, již se jedná o závislostní rysy.
Takto ve zkratce. Přeji, ať najdete vhodnou léčbu, která Vám uleví od bolestí, ale příjemné pocity a radosti hledejte v bezpečnějších formách.
HS