Alkohol a antipsychotika
mojepřezdívka
Dobrý den,
má přítelkyně má už deset let diagnostikovanou schizofrenii. Užívá léky Reagila 1 tab. přes den a na noc Klozapin 1/2 tablety. Sem tam pije alkohol někdy je to jednou za týden jindy i třikrát za týden. Po alkoholu se ke mne nechová nejlépe všechno je jí jedno, mluví z cesty. Její psychiatr o jejím pití ví, ale nechce o tom slyšet. Na jednu stranu říká, že na léčbu má doktory na druhou mi tvrdí, že ona ví co je pro ni dobré.
Přál bych si aby se ke mne chovala vědomě.
Jenže to jí prášky blokující receptory nedovolí.
Dočetl jsem se, že alkohol muže způsobit v kombinaci s antipsychotiky i smrt.
Jak moc jí její pití ohrožuje?

Odpověděl: Hana Skořepová
Dobrý den,
Celkově se alkohol u lidí s psychickými obtížemi nedoporučuje. Může se u nich rozvinout zhoršení psychického stavu, u psychóz dostavit nová ataka. Také to ovlivňuje centrální nervový systém a kardiovaskulární oběh. V různé míře alkoholu je to buď tlumivý účinek a tam může hrozit útlum dechového centra, který může být životu ohrožující nebo naopak působí budivě a to může ovlivňovat afektivní jednání, které může být rizikové nejen pro samotného člověka, ale i jeho okolí. Vedle toho i pro játra je kombinace antipsychotik a alkoholu zatěžující. Bylo by tedy nejideálnější, kdyby s konuzumací alkoholu přítelkyně přestala. Je však někdy těžké udržet abstinenci v ambulantních podmínkách. Předpokládám, že s ní lékař už dříve mluvil o rizicích užívání alkoholu pro její duševní stav a v kombinaci s medikací. Nelze však takovému jednání zabránit. Samotný klient musí být sám motivován ke změně svého škodlivého chování. Mluvte s ní i Vy sám o obavách o ní a to, že byste jí rád podpořil v tomto ohledu.
Přítelkyně může k tomu využít i adiktologické služby, které fungují i pro lidi s duální diagnózou (psychické onem.+ závislost). Můžete se s ní o tom zkusit pobavit, zda by chtěla této pomoci využít a můžete jí i podpořit v doprovodu. Součástí odborné pomoci je i spolupráce s blízkými lidmi. Díky nim se více poskládá informací o situaci, možnost otevřeně mluvit o některých tématech, která jsou obtížná a naučení se poslouchat jeden druhého. Je to možná i to, co si Vy sám přejete.
Pokud byste potřeboval odkaz na nějaké odborné zařízení v blízkosti Vašeho bydliště (město), tak napište a rádi Vás nasměrujeme.
Držím palce Vám i přítelkyni. Mějte se dobře.
HS