Pervitin
Vojta
Dobry den,
Obracim se na vas proto, abych se vas zeptal zda je mozne mit dozivotni psychicke problemy nasledkem uzivani pervitinu.
Mam pritele kteremu je 21 let a od 17 let uziva pervitin. Je mozne mit dozivotni psychicke problemy nasledkem uzivani pervitinu. Myslim tim treba, rozdvojenou osobmost,porucha osobnosti, emocni labilita, schizofrenie,deprese a pod....
Pritel je nyni ve vykonu trestu. Jenze kdyz mi z veznice vola, tak mi rekne ze se tesi az si opet aplikuje nitrozilne pervitin. Pritel nez ho zavrely tak jel na pervitinu 4 az 5 dnu,pote spal a odpocival cca tyden a pak opet si daval v kuse 4 dny drogy. Takto jel 2 roky co sem snim ve vztahu. Je tedy mozne mit dozivotni psychicke a dusevni nemoc. A taky se chci zeptat zda muze nasledkem uzivani pervitinu mit dozivotne problemy s erekci,ci nezajem o sex a pod?
Predem vam dekuji za odpoved a preji hezky den.
Vojta

Odpověděl: Hana Skořepová
Dobrý den Vojto,
pokusím se Vám odpovědět ve zkratce.
Užívání pervitinu významně ovlivňuje psychiku člověka, nakolik a jak, je individuální. Dlouhodobější užívání (nejen) pervitinu může mít neblahý vliv na osobnost uživatele.
Co se týče poškození mozku, působí pervitin stejně jako ostatní stimulační látky změnami hladin látek důležitých pro přenos informací. Z toho vyplývají i možné následky. Metafetamin je neurotoxický pro nervová zakončení a tím způsobuje postupné poruchy motorických funkcí a paměti. Poškození však mohou být dočasná a při abstinenci, správné léčbě, ustupují.
Mezi nejčastější patří tzv. stíhy. Jedná se o náhlé stavy podezíravosti a úzkosti ze svého okolí doprovázenými často agresí mířenou vůči sobě i druhým. Objevují se u někoho poměrně časně, řádově po měsících (ale i týdnech) užívání u někoho se neobjeví po celá léta. Jestliže měl však uživatel určitou dispozici k psychickému onemocnění, ať už vrozenou či jinak získanou, může ji pervitin odkrýt a vyvolat skutečnou psychózu (tedy ne přechodnou stíhu), těžko zvladatelnou po celý zbytek života Jedná se o tzv. latentní psychózu. U některých lidí při užívání nebo následném vysazení pervitinu může naopak dojít k depresivním stavům, kdy dochází k vyčerpání mediátorů a jejich následnému nedostatku. Při dlouhodobé abstinenci se však tento stav také může vrátit k normě.
Co se týká sexu často slyším srovnávání, jaké to bylo na pervitinu, kdy na pervitinu vydrží člověk déle a díky podpořené fantazii může být sex zábavnější, ale opět je to individuální. Pod vlivem pervitinu může mít uživatel zásek na zcela jiné činnosti a sex ho vůbec nezajímá. Určitý útlum a nezájem nastává při vysazení pervitinu, ale je to dáno díky celkové únavě organismus a postupně se sexuální chování srovnává a ustaluje.
Co Vás vlastně vedlo k dotazu? Z Vašich informací totiž není patrné, že by přítel měl nějaké psychické obtíže. Spíše to vypadá, že ho užívání drog nadále oslovuje a nechce se toho vzdát. Pravděpodobně bude po návratu z výkonu trestu pokračovat v užívání a situace se vrátí přinejmenším tam, jak to bylo v minulosti.
Teď záleží na Vás, jak se k tomu postavíte. Zda budete nadále akceptovat přítelovo užívání drog, které bude ovlivňovat i Váš život, nebo se jasně vyslovíte proti tomuto jednání a nabídnete mu podporu v abstinenci. Může se obrátit na odbornou adiktologickou pomoc. Samozřejmě může být variantou i rozchod. Všechno je možné a je to jen na Vás, co vy sám v první řadě chcete pro sebe. Bohužel v tom je někdy důležité být sobecký, abyste se ochránil. Umím si představit, že to není jednoduché pro Vás a možná byste si potřeboval o tom promluvit s někým nestranným.
Je možné se obrátit na Poradnu pro rodinné příslušníky a blízké uživatelům drog, kde byste mohl vše probrat, dostat nějaké podněty k přemýšlení a rozhodnout se, co dále. Vždy bude ponecháno rozhodnutí na Vás. Je jen potřeba se předem telefonicky objednat na telefonu 739 268 527 v provozní době.
Koukněte se na stránky, zde je odkaz http://www.sananim.cz/o-nas-1/poradna-pro-rodinu-ppr.html
Ohledně dalších informacích o stimulanciích včetně pervitinu se doporučuji podívat na tyto stránky:
https://www.drogovaporadna.cz/stimulacni-drogy/pervitin.html
Zkuste to zvážit, ale jinak přeji hodně štěstí.
HS