Alkohol
Markéta
Dobrý den, snažím se odvyknout od alkoholu, a chtěla bych se zeptat, zda je nutné postupně zmenšovat množství, není riskantní ze dne na den přestat úplně? Když jsem se o to pokoušela, tak mi bylo hodně špatně psychicky i fyzicky, a musela jsem si dát aspoň skleničkou vína. Za poslední rok denní minimum vína byl dvě skleničky a denní maximum 6lahví vína. A taky, poradíte mi prosím, na které oddělení na poliklinice se mám obrátit, kde by mi udělali testy na chybějící vitamíny v těle a v jakém stavu mám játra? Moc děkuji! Markéta

Odpověděl: Hana Skořepová
Dobrý den Markéto,
S vysazováním alkoholu bych byla opatrná. Chronická konzumace alkoholu vede k řadě změn v organismu, kdy alkohol působí na spoustu funkcí v těle. Do jaké míry, záleží na tom, jak často a kolik toho vypijete. Určitě riskantnější způsob u dlouhodobého užívání nadměrného množství alkoholu je vysazení hned. Odvykací stav se může rozvinout během několika hodin až dní po vysazení nebo redukci dávek. Dostaví se nepříjemné somatické stavy ( psychomotorický neklid, třes, pocení, úzkost, tachykardii, poruchy spánku atd.). Může dojít i k epileptickým záchvatům. Delirium tremens je nejtěžší formou odvykacího stavu a provází ho poruchy vědomí, halucinace, dezorientace, křečové stavy a jsou život ohrožující.
Doporučila bych vysazovat alkohol za odborného dohledu. Jak sama píšete o své zkušenosti s psychickými i fyzickými problémy. Nejbezpečnější variantou je na detoxifikačním oddělení, kde jsou připraveni na první pomoc při komplikacích, nasazení adekvátní medikace a doplnění minerálů pomocí infuzí. Opravdu dopředu nikdo neví, jak bude u Vás odvykací stav probíhat a tímto předejdete zdravotním komplikacím i případně záchraně života.
Alternativou je i ambulantní detoxifikace, ale z praxe vím, že se do toho málokdo pouští, právě kvůli výše zmíněným komplikacím. Lékař by měl dobře znát Váš zdravotní stav a míru užívání. Je potřeba mít dobré zázemí, kdy by byl někdo blízký s Vámi. Vyžaduje to dost energie Vás i Vašeho okolí, proto se raději volí nemocniční prostředí.
V rámci detoxifikace by Vám udělali i první laboratorní odběry, kde se zjišťují metabolické hladiny, jaterní testy atd. Vhodné je pak testy opakovat, sledovat hodnoty, které se budou měnit při abstinenci. Jinak na testy Vás může poslat i Váš praktický lékař a následně dát doporučení na příslušné odborné zařízení (hepatologie, interna apod.).
Podpořila bych Vás i v následné léčbě po odvykacím procesu, kde byste mohla řešit příčiny i důsledky své závislosti a hledat bezpečnější formy řešení a spokojenější fungování v abstinenci. Opět jsou tu možnosti ambulantní léčby a léčby s hospitalizací. Pokud byste chtěla konkrétnější odkaz na nějaké zařízení i třeba v blízkosti Vašeho bydliště, napište a rádi Vám ho poskytneme.
Budu ráda, když se ozvete a dáte vědět, pro co byste se rozhodla. Buďte však v prvé řadě na sebe opatrná a pozorná k sobě. Zdraví a život máte jen jeden.
HS