céčko
Eva
Dobrý den známý má žloutenku c z doby když ještě užíval drogy vyhodila jsem po jeho návštěvě, po něm posmrkany kapesník který nebyl od krve a pak si nevědomky sáhla stejnou neumytou rukou do úst můžu to od něho takhle chytnout taky? dekuji

Odpověděl: Hana Skořepová
Dobrý den Evo,
chápu Vaše obavy, ale mohu Vás uklidnit, že tento způsob nakažení VHC je nepravděpodobný.
Žloutenka C (VHC) se přenáší hlavně krví (sdílení injekčních stříkaček, rizikové sexuální praktiky atd)..Naopak se nepřenáší podáním ruky, běžným polibkem, napitím se ze společné skleničky, sáhnutím na kliku, použitím společného nádobí a podobnými každodenními činnostmi.
Jediný spolehlivý způsob jak zjistit, jestli je člověk nakažený, je zajít si k lékaři na testy na HCV. HCV má poměrně dlouhou inkubační dobu (t.j. doba, která uběhne od okamžiku nákazy do projevení se prvních příznaků onemocnění). Je to 15 až 160 dní, průměr je cca 50 dní.
Akutní onemocnění se projevuje podobně jako chřipka: malátností, únavou, bolestmi kloubů a svalů.
V některých případech však onemocnění může probíhat bez příznaků nebo jsou tak nevýrazné, že je nemocný přehlédne. Jinak více informací najdete na těchto stránkách v rubrice ˇ"Drogy a nemoci" http://www.drogovaporadna.cz/drogy-a-nemoci.html
Pokud byste potřebovala informace doplnit. Případně dát kontakt na zařízení, kde by Vám mohli udělat odběry, napište.
Přeji Vám poklidné období.
HS