Interupce
Zuzka
Dobrý den.
Jdu s dotazem ohledně možné 2.interupce dříve, než za 6 měsíců a užívání pervitinu.
Koncem dubna jsem byla na umělém ukončení těhotenství. Bohužel jsem nedávno zjistila, že jsem opět tehotna a dítě si opravdu nemohu dovolit nechat.
Druhou možnou interupci na vlastní žádost bych mohla, podle zákona, podstoupit až v říjnu. Což bych už ale byla více jak ve 12 týdnu.
Proto se ptám, jestli by mi gynekoložka mohla napsat žádost o interupci- do toho 12.tydne,ale jeste v te lhůtě 6.mesicu,- ze zdrav.duvodu, nebo ohrožení plodů,.... (Vuci toho, že jsem pravidelnou uživatelkou pervitinu a tudíž by látky mohly ohrozit plod...?)
Předem děkuji za odpověď a případnou jakoukoliv radu.

Odpověděl: Anna Novotná
Dobrý den, Zuzko,
děkujeme za Váš dotaz a za důvěru.
Existují situace, za kterých lze, na žádost ženy, provézt interrupci i dříve než za půl roku. Pokusím se zde ve stručnosti napsat, co jsem vyčetla z Vyhlášky ministerstva zdravotnictví:
Interrupce na žádost ženy se ve výjimečných případech může provést  i dříve než za 6 měsíců  a to když:
1) žena alespoň dvakrát rodila
2) ženě je více jak 35 let
3) otěhotněla v důsledku trestné činnosti
Zdravotní důvody, pro které lze těhotenství přerušit, jsou různé (přesně je vypisuje příloha vyhlášky). Užívání návykových látek jako takové tam uvedeno není, jsou tam ale psychiatrické důvody (psychózy, neurózy atd.).  Pravděpodobně by tedy byla potřeba zpráva od specialisty (v případě dlouhodobého užívání tedy zřejmě psychiatra). Jak by konkrétní gynekolog postupoval nedokážu ale bohužel odhadnout. Ani to, zda by k takovému kroku přistoupil dříve než po uplynutí oněch 6 měsíců.
Jelikož takhle na dálku a bez bližších informací se hůře hledá nejlepší možné řešení, bylo by moc fajn, kdybyste měla místo, kde byste o všem mohla otevřeně mluvit. Napadá mne, zda jste v kontaktu s některým z kontaktních center - je to místo, kde by Vás vyslechli a pomohli s řešením - mohou Vám doporučit lékařskou péči, doprovodit atd.
Pokud s žádným káčkem nespolupracujete, můžete si nejbližší káčko vyhledat v Mapě pomoci: https://www.drogy-info.cz/mapa-pomoci/
Prostě abyste na takovou situaci nebyla sama a měla možnost jí někde řešit.
Pokud by se Vám nedařilo vhodnou službu nalézt, napište nám nejbližší větší město a my se jí pokusíme vyhledat.
Držím palce!
Za Drogovou poradnu zdraví
Andula Novotná