beznadej
Nina
Dakujem za rýchlu odpoved. Pohla som sa aspoň v tom že potrebujem kvalitného psychiatra a psychologa. Lenže môj problém je že som z Bratislavy a u nás sa to rieši na Hraničnej, majú hrozné recenzie. Myslím že lepší lekári sú v čechách ale neviem ako by som zvládla dochádzanie kedže nemám auto. A samozrejme som poistená na Slovensku takže tam by bol tiež problém. Pozerám teda nejaké štátne poradne pre liečbu drogových závislostí ale tie recenzie sú otras. Bojím sa toho že budem musieť prestriedať 10 lekárov kým nájdem niekoho schopného. Súkromní sú lepší lenže tam je zas problém s peniazmi. Dnes máme štátny sviatok tak zajtra si to skúsim obvolať ale naozaj neviem na slovensku či vôbec existuje kvalitný adiktológ. Mám skúsenosti s psychiatrami aj psychologmi ale v puberte ked som riešila úzkostno depresívnu poruchu dokončila som celoročnú terapiu u psychologičky, lenže to nikam neviedlo lebo som nebola schopná sa otvoriť. Psychiatrička mi predpisovala serlift a odmietala uznať že mi nepomáha dokonca som ju musela doslova prosiť o hospitalizáciu vtedy ešte na detskej psychiatrii lebo ja som už nevedela čo so sebou ale ona bagatelizovala môj problém a aj keď jej moja matka hovorila (vtedy ešte bola mobilná - lebo reumaticka artridíta postupuje časom) tak jej hovorila že sa režem, sebapoškodzujem a doma mám hysterické záchvaty plaču a samovražedné tendencie tak jej povedala že v takom prípade nech zavolá rzp ked budem mať taký atak. Až po mojom naliehaní mi dala nejaký papier a na druhý deň som sa zbalila a išla na kramáre na detskú psychiatriu kde vlastne nebol žiadny program, s doktorkou som počas 14 dní komunikovala 3 krát. Poslali ma domov zase so serliftom a ešte s antipsychotikom rispen ktorý som si mala dávať na spanie lenže po každom rispene som mala nevolnosť a tlaky v hlave a búšenie srdca takže som ho vysadila. Na jeden mesiac (kedže som nemala ešte 18 rokov tak najnižšiu možnú dávku a najkratší čas) mi nasadili oxazepam na ráno pretože som mala sociálnu fobiu a bála sa chodiť do školy. Po oxazepame som zaspávala už v autobuse a v škole bola v totálnom útlme takže som to ani nedobrala. Neskôr som zase riešila už ako dospelá úzkosti - moja psychiatrička už pre dospelých (špecializuje sa na alkoholikov ale rieši aj ostatných) tá mi predpísala helex a lexaurin. Po skúsenostiach s oxazepamom som sa tých liekov bála. Potom som brala tritico - bez efektu. Až na tej poslednej hospitalizácii mi predpísali zase serlift aj ked som im hovorila že mne asi zrejme nechýba serotonín kedže som serlift brala počas puberty skoro tri roky a nič sa nezmenilo. A ktomu mi predpísali ten neurol. Ten som teda skúsila a už to išlo. Lebo mi pomáhal. Keby mi nezačalo v decembri to ťažké obdobie verím že by som sa dokázala udržať na dávke 1-2 mg lebo som si na to dávala pozor aby som to naozaj nepreháňala lenže som zase aj dosť pila - ťažký rozchod, nový vzťah zároveň, kde dotýčný ma začal dosť ťahať dole , v podstate sme sa ťahali dole vzájomne. A pomali sa to spustilo. Začiatkom roka som vydržala aj týždeň prípadne 10 dní čistá jak lalia a mala som maximálne craving ale žiadne fyzické príznaky. Tie prišli až na jar a začiatkom leta sa to dostalo do neúnosnej formy. Ja sa chcem spýtať aký je postup napríklad vo vašich ambulanciách? Aby som si to mohla porovnať na slovensku že či nasadia aspoň podobný postup. Antidepresíva odmietam zásadne. Nechýba mi serotonín a nepomáhalo mi to nech mi to titrovali alebo ako to nazvať hocijako. Ešte mi bolo kolkokrát horšie aj ked som tie Ad brala roky. Prebieha to teda tak, že sa nasadí menej aktívny typ benzodiazepínov napríklad diazepam? Predpokladám že ten. Skúšala som už raz vysadiť pomocou pregabalinu ale mala som veľmi nežiaduce účinky z neho. A dokonca sa mi prehlbili ešte aj abstinenčné príznaky od alprazolamu. Diazepam som pár krát mala od kamaráta 10 mg, ten mi robil v pohode - neodpalilo ma to jak xanax alebo neurol ale zároveň som bola kľudná a nemala ani túžbu po xanaxe ale je pravda že tých 10 miligramových som musela zjesť asi 4 aby som to vobec cítila. Keby som aspoň vedela aké lieky sa dávajú a aké je cca dávkovanie aby som si to vedela sama v hlave dať dokopy že toto ale neni dobrý postup alebo že aha podobné mi písali aj tam tak toto je dobrý postup, lebo som čítala recenzie a od ľudí že tam tlačia na hraničnej všelijaké antipsychotiká a to je celé, že sa tam chovajú k ludom jak k odpadu. tak ja neviem. Potrebujem ja vedieť aký je postup u vás aby som vedela či náhodou si môj psychiater nebude zo mňa robiť pokusnú myš. Ďakujem

Odpověděl: Anna Novotná
Dobrý den, Nino,
moc díky za Vaše doplnění.
Zdá se, že zkušeností s různými lékaři a přístupy máte opravdu hodně, ne všechny pozitivní. I tak je fajn, že to nevzdáváte! Věřím, že najdete místo, kde Vám to "sedne"!
Bohužel nejsem lékař a nemám přehled o konkrétních postupech jednotlivých léčebných zařízení. Domnívám se také, že je plán vysazování přizpůsoben každému klientovi, dle jeho anamnézy. Takže myslím, že ani naši psychiatři by Vám nedali, bez znalosti celkové anamnézy, jasný a konkrétní návod jak na to.
Myslím, že je dobré nespoléhat se jen na psychiatrickou péči, která dobře ošetří odvykací stav a vyladění Vaší psychiky tak, aby fungovala bez větších propadů, ale využít i možnosti terapie. Kde bývá větší prostor na rozebrání problémů víc do hloubky, jít po příčinách Vašich potíží, mluvit o chutích, atd...
Zkoušela jsem propátrávat adiktologické služby na Slovensku a narazila jsem na těchto pár odkazů:
Káčko - kontaktní bod pro lidi v krizových situacích https://ipcko.sk/kacko/ - dle stránek by Vám myslím mohli pomoci vyhledat vhodnou službu
https://www.infodrogy.sk/ - portál s přehledem adiktologikcých zařízení
Sanatórium AT - https://www.sanatoriumat.sk/
Pokud nemáte důvěru k jednomu z léčebných zařízení a máte na něj špatné reference, určitě neházejte flintu do žita. Věřím, že služeb bude k dohledání více, třeba i ambulantních, kde by Vám pomohli nastavit plán abstinence, třeba i s ambulantní docházkou.
Snad je pro Vás má odpověď dostačující, pokud budete ještě cokoliv potřebovat, napište!
Zdraví Vás
Andula Novotná