beznadej
Nina
Dobrý deň. Je to už rok, čo užívam benzodiazepíny konkrétne alprazolam čiže buď neurol alebo xanax. Neurol mi bol najskôr nasadedný pri hospitalizácii na psychiatrii po jednom úzkostnom ataku (mám od puberty diagnostikovanú úzkostno depresívnu poruchu) kedy som volala na linku dôvery a v podstate totálne opitá oznámila že sa idem zabiť. Takže po mňa prišla sanitka na adresu kde bývam, išla som dobrovolne. Na psychiatrii ma ošetrujúca lekárka pustila domov v podstate po dvoch dnoch s tým, že ak budem užívať lieky a chodiť k svojej psychiatričke tak to bude v pohode. Tak isto vyhodnotila že problém s alkoholom nemám na nejakej vysokej úrovni lebo fyzické absťáky nemám. Tak som putovala svojej obvodnej psychiatričke ktorá mi predpísala ten doporučený neurol 0,25 že si mám dať keď na mňa dôjde úzkostný stav a po dobratí tých dvoch balení brať antidepresíva serlift. Serlift som užívala roky v puberte a v živote mi to nepomohlo, tak isto mám vyskúšané tritico rok a žiadny efekt. Lebo ja nemám depresiu - ja mám úzkosti. Ja nejsom v stave permanentnej depresie. Pomáhal mi len ten neurol. Samozrejme kedže som po vyše 15 tich rokoch hľadania našla konečne niečo čo mi pomôže na úzkosť (lebo mala som len alkohol ale ten ma niekedy stiahol aj do depresie alebo ked som vypila moc bolo mi zle). Takže som si na alprazolame vybudovala závislosť v podstate dá sa povedať ihneď. Dve krabičky 0,25 mg mi vydržali zhruba 3 - 4 mesiace - dávala som si jednu max dve tablety keď mi bolo zle. Zaberalo to bez problémov, Potom som si to začala zháňať po ľudoch čo to predávajú a zrovna vtedy som prežívala náročné obdobie čiže okolo toho decembra sa mi dávka vyšplhala na 2 mg xanaxu už vlastne každodenne plus som to kombinovala s alkoholom aby to lepšie šlapalo. Potom som to brávala s prestávkami pretože keď neboli peniaze nebol xanax ... nebolo mi najpríjemnejšie ale zase to stálo za to ked som po týždni si dala 1 mg a zase zabral krásne aj ten aj bez alkoholu. Ešte som si dokonca našla priateľa s ktorým sme to brali spoločne. Lenže prišlo obdobie, že peňazí bolo viac a xanax bol stále a moja dávka sa vyšplhala na 5-8 mg denne. Potom niekedy koncom marca sme to nevedeli zohnať zhruba 4-5 dní a mne už po 3 dňoch začali v noci divné stavy. Akoby na lodi. Točenie hlavy, totálne kymácanie zo strany na stranu akoby som bola na rozbúrenom mori a to aj ked som otvorila oči ten tras alebo ako to popísať pokračoval. V neustálych návaloch - najviac sa to asi podobá stavu ked ste totálne opitý že ležíte a totálne sa všetko krúti - tak približne taký pocit to bol - toto mávam inak bežne a vždy iba pri vysadení! Nedá sa mi bez alprazolamu zaspať. No a vlastne na ten zhruba piaty deň som večer bola na jednom pracovnom školení a nebolo mi ani nejak extrémne zle, už bol večer a tešila som sa že už sa za hodinu končí a idem domov. A potom som sa prebrala dezorientovaná ležiac na zemi s udretou polovicou lavej polky hlavy - epileptický záchvat bez varovania. Nevedela som zhruba hodinu ani ako sa volá moja matka a aj som zabudla kto je môj frajer a podobne. Samozrejme mi volali sanitku, pri páde som si udrela lavu polku hlavy o sklenenú vitrínu. Vraj som bola dosť dlho v kŕčoch a išla mi pena z úst. V nemocnici ma vyšetrili - pri otázke o liekoch som zatajila pravdu a povedala že beriem iba OBČAS neurol 0,25 ktorý mám predpísaný. Robili mi CT a MR a nič nenašli tak mi zatiaľ lekár povedal že na jeden epileptický záchvat v živote má nárok každý a že som možno bola len nevyspatá, že keby sa to opakovalo mám sa objednať neurologovy a ísť na EEG. U neurologa som bola, a ten mi zas len vypísal papier na EEG miesto toho aby mi ho spravil. Ja som myslela že mi to spraví on - hľadala som mesiac a pol neurologa ktorý nemá plný stav a bol ma ochotný zobrať a akurát som platila zbytočné peniaze za založenie karty a to mi vypísal jeden sprostý papier. Tak čakám. Že čo teraz. S priateľom sme sa aj kvôli neustálym hádkam o liekoch a abstinenčnej nervozite a hádkach o peniazoch lebo sme sa dostali do dlhov rozišli. Jemu pomáha jeho rodina. Ja som ostala sama s dlhmi a so 60 mg alprazolamu (pri odchode odo mňa mi ukradol skoro 100 mg. Chcela som to s tými 160 mg postupne vysadiť.) a neexistuje že budem mať na kúpu dalšieho alprazolamu kedže mám dlhy na nájomnom a tak isto na telefonnej faktúre a potrebujem splatiť jednu pôžičku čiže ostanem bez peňazí na lieky. Neviem si predstaviť chodiť v takomto stave do práce. Pri vysadení mávam pocity deralizácie a depersonalizácie, sucho v ústach, Nespavosť a to kýmácanie - proste nespím celú noc. Mávam závraty, zášklby aj v tvári a samozrejme nervozitu, úzkosť a tras. Myslela som si ešte pred pár týždňami že beriem 5-6 mg denne a k tomu alkohol alebo algifenove kvapky 80 kvapiek naraz aby sa zvýšil účinok xanaxu - to funguje. Chcela som to postupne vysadiť tak som si začala pravidelne zapisovať priamo na krabičku kolko a kedy si dávam mg. Kedže benzodiazepíny mi urobili doslova diery v hlave a ja si ledva pamätám posledný pol rok a niekedy ani neviem čo som robila včera tak aké bolo moje prekvapenie ked som po zapisovaní si dávok zistila že za deň žeriem 10 až 14 mg denne. Momentálne mi zrušili aj smeny v robote pretože robím v gastro sektore a defacto je to súkromník - PN tam tak nejak neexistuje a ešte som aj v skúšobnej dobe. Riešim totižto záchvaty kašla - zrejme rozvinutá alergia , v piatok idem na výtery a odber krvi lebo sa mi robia aj modriny skoro až podliatiny čo môže byť z alkoholu ale chce ma poslať na hematologiu. O alkohole a liekoch sa obvodnej povedať bojím lebo mám takmer imobilnú matku na invalidnom dôchodku a keď ma zavrú do liečebne o ňu sa nebude mať kto postarať. Nemáme už žiadnu rodinu ani rodinných známych a ona si nevie ísť sama ani nakúpiť, je schopná sa pohybovať iba po byte. A tiež berie lieky na reumatickú artritídu a na vysoký tlak a do lekárne tiež jej chodím pre lieky ja. A navyše by som ostala aj bez príjmu. A dlžím už skoro dva nájmy. Tiež sa bojím že by som mala problémy so zákonom kedže lieky som si zháňala nelegálnou cestou. Lebo pokiaľ mi to nepredpíše lekár vždy je to nelegálne. Čo mám teda robiť? Ako to vysadiť? Môj otec už nežije - bol ťažký alkoholik a bral diazepam aj iné lieky a kombinoval to s alkoholom a potom sa u neho rozvinula aj epilepsia a nakoniec to dopadlo fatálne. Ja som povahovo po ňom. Nebol zlý človek ale mal psychické problémy. Momentálne idem v jeho šlapajach - irónia osudu. Zrušil mi smeny iba na týždeň cez víkend robím ak dovtedy neskončím v delíriu, neviem ako v takomto stave budem pracovať. Ďakujem za prečítanie a prosím keď máte nejakú radu budem veľmi vďačná. Vlastne budem vďačná už len za prečítanie tohto vyčerpavajúceho príspevku. Ďakujem.

Odpověděl: Anna Novotná
Dobrý den, Nino,
moc díky za Váš dotaz!
Pečlivě jsem ho pročetla a v průběhu čtení mne napadalo několik věcí:
• vysadit užívané léky bez pomoci odborníků by mohlo být (ještě se zkušeností s epileptickým záchvatem a s Vaší rodinnou anamnézou) velmi riskantní
• proto bych Vám doporučila vyhledat nejbližší adiktologickou ambulanci nebo kontaktní centrum - v jejich týmech bývá psychiatr, orientující se v oblasti užívání návykových látek, včetně léků
• kromě toho je v týmu také sociální pracovník, který s Vámi může probrat finance, dluhy a hledat společně možná řešení
• je to místo, kde můžete zcela otevřeně mluvit o tom, co užíváte a v jakém množství, není vůbec potřeba se bát nějakých sankcí
• pracovníci jsou vázáni mlčenlivostí
• naši klienti užívají ve valné většině nelegální návykové látky - užívání ale není nijak postihnutelné
• můžete mluvit o tom, jakou máte rodinnou situaci s maminkou, která Vám brání v nástupu do léčby, myslím, že i tady se dá hledat řešení, které by mohlo situaci ulehčit (pečovatelská služba apod.)
• můžete s nimi mluvit o možnostech, které se nabízejí - ambulantní vysazování pod taktovkou lékaře, možnost pobytových služeb atd. Určitě Vám pomohou zvolit pro Vás tu nejlepší variantu.
• prosím, neoddalujte plánovanou lékařskou péči (neurolog, hematolog atd.), vím, že je to velmi nepříjemné, ale asi by bylo fajn být k lékařům upřímná a sdělit jim, v jaké situaci se nacházíte, i v tom Vám mohou pomoci pracovníci káčka či ambulance, někdy nabízejí i doprovod k lékařům
Píšete, že jste na vše zůstala sama, tak to ale nemusí být. Zkuste nám napsat větší město ve Vaší blízkosti a my Vám vhodnou službu rádi vyhledáme. Nebo se zkuste podívat do Mapy pomoci, ve které lze kontaktní centrum nebo adiktologickou ambulanci vyhledat. https://www.drogy-info.cz/mapa-pomoci/
Prosím, buďte na sebe opatrná a vyhledejte odborníky, kteří Vám pomohou.
Pokud budete mít ještě jakýkoliv dotaz, napište, jsme tu.
Za Drogovou poradnu zdraví
Andula Novotná