Kanna/řízení
Dominik B
Dobrý den,chtěl bych se zeptat zda je možné řízení na kanně, případně za jak dlouho je možné po užití sednout za volant? Nebavím se o klasické kanně, ale o přírodním extraktu který má velmi podobný účinek jako MDMA.
Jeho alkaloidový profil:
Mesembrine 70%, Mesenbrenon 20%, 7-Mesenbrenon 10%.
Kanna jako taková, podle internetových zdrojů není v ČR není vyloženě zakázaná a běžně se prodává na eshopech. Ale nikde o nějaké legislativě za volantem, nemohu nic najít...
Asi je to jako Kratom, ten není v ČR legální ani nelegální a řídit po něm člověk může, ale projistotu se chci zeptat, nerad bych měl nějaké nepříjemnosti
Předem děkuji za odpověď,
DB

Odpověděl: Hana Skořepová
Dobrý den Dominiku,
Přistupovala bych k tomu stejně jako, když užijete jiné drogy (včetně Vámi zmiňovaný kratom) nebo alkohol. Na drogách nemáte své jednání pod kontrolou a vzniká tedy velké riziko nebezpečí, jak pro Vás, tak i pro okolí. Usednutím za volant v tomto stavu berete na sebe zodpovědnost, jak právní, tak za lidské zdraví a životy.
Zde uvádím právní informace o řízení pod vlivem návykové látky s odkazem na tyto stránky:  https://poradna.asociace.org/pravni-informace/rizeni-pod-vlivem/
Řidič motorového vozidla nesmí požít alkohol nebo jinou návykovou látku během jízdy ani řídit po jejich požití v době, kdy by ještě mohl být pod jejich vlivem. V souvislosti s kontrolou dodržení této povinnosti je řidič povinen podrobit se zjištění, zda není ovlivněn alkoholem nebo jinou návykovou látkou. Odmítnutí podrobení se orientačnímu testu či následnému odběru krve či moči je samo o sobě přestupkem.
V případě zjištění, že řidič řídil pod vlivem alkoholu nebo jiné návykové látky, je věc řešena v přestupkovém řízení. V případě závěru, že řidič byl ve stavu vylučujícím způsobilost řídit motorové vozidlo připadá v úvahu trestní stíhání pro trestný čin ohrožení pod vlivem návykové látky.
Za řízení pod vlivem návykové látky hrozí řidiči ve správním řízení pokuta od 2 500 Kč do 20 000 Kč, zákaz řízení na 6 měsíců až 1 rok a ztráta 7 bodů.
V případě odmítnutí podrobit se zjištění, zda řidič řídil vozidlo pod vlivem návykové látky hrozí řidiči ve správním řízení pokuta od 25 000 do 50 000 Kč, zákaz řízení na 1 až 2 roky a ztráta 7 bodů.
V případě, že řidič byl v souvislosti s intoxikací ve stavu vylučujícím způsobilosti řídit, zahajuje se trestní stíhání pro trestný čin Ohrožení pod vlivem návykové látky (§ 274 trestního zákoníku). Řidiči hrozí trest odnětí svobody až na 3 roky, zákaz řízení na 1 až 10 let, případně peněžitý trest.
Co se týká testů v souvislosti se silniční kontrolou, pak "namátkový" policejní test s velkou pravděpodobností kannu nezachytí.
Jestli by Vás měli testovat v souvislosti s podezřením ze spáchání protiprávního jednání, odmítl testy na místě kontroly nebo byste jevil známky intoxikace, případně v souvislosti s havárií, tak laboratorní test z krve, který je podrobnější, by již přítomnost zachytil.
Jak dlouho je kanna detekovatelná z moči, přesně nevím. Detekovatelnost se u jednotlivých drog a typů drog liší. Odvíjí se od druhu testu, ale zejména frekvence užívání, množství a kvality drogy, ale také od metabolismu každého testovaného. Detekce MDMA  v  moči je možná při občasném užívání 1 týden, při intenzivním užívání do 14 dnů, z krve je to jen 1 až 3 dny.
Doporučila bych Vám řízení odložit na dobu, kdy budete již bez intoxikace a dopřejete si odpočinek.
Buďte na sebe opatrný, přeji vše dobré.
HS