Insomnie po alkoholu?
Andreww
Nikdy jsem se nepovažoval za alkoholika, pil jsem vždy jen max. jednou týdně, ale za to pořádně. Pivo za pivem a do toho panáky... No vždy prostě jízda. Letos jsem to už ale omezil a od ledna do června poctivě abstinoval. V červenci opět začalo období mejdanů a já se nechal stáhnout... Vše to vyústilo třídenním mejdanem v Srpnu. Od pátku do neděle se jen pilo, jedlo, spalo. Kdybych věděl, co se bude dít potom, nikdy bych do toho nešel... Pondělí jsem celé prospal a úterý to přišlo... Úzkosti, nevolnost, průjem atd. Říkám si, nějak to přečkám a vyspím se z toho. Kéž by... Při každém pokusu usnout jsem sebou jen škubnul (hypnic jerk) a nic. Chytla mě i křeč do ruky atd. Tohle se opakovalo několik dní a při každém ulehnutí do postele silné šumění v hlavě a tlukot srdce (heart palpitations) + neochota usnout. Tělo unavené, ale mysl mě nechce nechat usnout. Snažím se běhat, plavat, mám za sebou týden na Xanaxu (0.25mg pouze, na předpis) teď jsem pořídil i ostropestřec abych zbavil játra toxinů, ale ne a ne normálně usnout. Už mě to začíná celkem trápit a mám strach, abych z toho neměl nakonec ještě deprese. Je to vysilující boj. Je tohle běžné? Momentálně je to zhruba 3 týdny od "incidentu."

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Zdravím vás, Andreww,
omlouvám se za zpoždění s odpovědí. A zároveň děkuji za dotaz a za důvěru, se kterou se na nás obracíte.
Jasné, že i pití jednou za týden, kdy člověk pije tak, jak popisujete, nemusí být v pořádku. Jestli tomu ale budete říkat alkoholismus, nebo jinak, není podstatné. Důležité je, jak vám takové pití ovlivňuje život, jestli si pořád umíte představit i zábava a víkend bez alkoholu atd.
Ale v dotazu se ptáte jen na to, jestli je běžné, aby člověk po užití alkoholu zažil to, co vy. Odpověď je jednoduchá - běžné to rozhodně není! Podle toho, co píšete, to dnes už bude více než měsíc od "incidentu" a pochopitelně doufám, že už je vám lépe. Pokud ne, nebo i pokud se prostě situace nelepší dostatečně rychle, určitě se bez odkladů obraťte na lékaře ... můžete i na praktika, ideálně ale psychiatra, resp. psychiatra-adiktologa. Popište mu přesně a podrobně vše, co se stalo, a hlavně co se děje teď poslední dny. Dlouhodobě nespat je neúnosné a úplně chápu vaši frustraci. Je potřeba tenhle začarovaný kruh co nejdřív přerušit, třeba i za cenu krátkodobé hospitalizace. Stejně tak není možné dlouhodobě užívat benzodiazepiny jako je třeba Xanax... navíc se zdá, že Xanax nepomáhá. Lékař by o tom měl vědět, měl byste s ním vše konzultovat.
Jde o to, aby se předešlo chronicitě. Chronické problémy se nabalují a léčí se mnohem obtížněji.
Xanax rozhodně není lék určený k dlouhodbé léčbě, je to benzodiazepin a jeho užívání by mělo být časově velmi krátkodobé a to s ohledem na velká rizika pojící se s déledobějším užíváním, natož pak kombinování s čímkoli dalším, natož pak alkoholem (patří sem krom závislosti, potřeby zvyšovat dávky, taky riziko epileptických záchvatů při vysazení, zejména při kombinování s alkoholem).
Přimlouvám se za otevřenou komunikaci s psychiatrem a držím palce, aby bylo brzo lépe. Budu ráda, když se ozvete, jak se situace vyvíjí, mění.
S pozdravem,
Gabriela Minařík.