Drogy
Charlie
Dobrý den je mi 24 a rád bych se zeptal. Před zhruba 5 lety jsem velmi často bral drogy (pervitin) teď po letech jsem se k tomu nechtěně dostal zhruba před 10 dny a zažívám strach z lidí,z jejich pohledů,otázek,proč jsem byl na neschopence. Samozřejmě řeknu že jsem měl chřipku, nerad bych přišel o práci. Nedokážu přijít na odpolední směnu,nastane mi panická ataka,začnu se třást nemůžu dýchat.. Samozřejmě jako každý mám starosti, v lásce,s rodinou apod. A to mi na klidu moc nepřidá. Prosím o radu jak se tohohle zbavit a začít normálně fungovat. Děkuji

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Zdravím vás, Charlie,
píšete, že už je to 10 dní, co jste pervitin užil.
Nezmiňujete se o žádných dalších podrobnostech (kolik a jak, kombinace, jak intoxikace proběhla, okolnosti, dojezd), netuším nic o vašem zdravotním ani psychickém stavu (zda jsou panické ataky něco, co znáte, jestli jste někdy něco takového řešil a jak atd.). Píšete, že jste byl na neschopence, ale není zřejmé, z jakého důvodu (abyste jízdu dospal, nebo vám bylo tak moc psychicky zle, případně jak?). Netuším, jestli někdo další o užití ví, jestli máte někoho, komu se můžete svěřit atd. Z toho důvodu bude moje rada hodně obecná ...
Pokud má člověk sklony k nějakým psychickým problémům, často se mluví o depresích nebo úzkostech, ale můžou to být i jiné potíže, může se stát, že po užití stimulantů se tyto potíže zintenzivní. Nebo se prostě objeví, nastartují. I to je důvod, proč se lidem s predispozicemi rozhodně užívání drog (zejména těch halucinogenních, stimulačních a neurotoxických) nedoporučuje. Pokud se takové problémy objeví, je ideální snažit se zklidnit, brát to jako nutné zlo, následek užití a v klidu vydržet ... mít někoho, s kým můžu mluvit, dopřát si klid, spánek, odpočinek, čas, dělat věci, které mi v podobných situacích pomáhají, doplnit energii, vitamíny. Pomoci může i popíjení meduňky, která psychiku celkově zklidňuje a pomáhá navodit spánek. Když nic moc nepomůže, situace se ani po pár dnech nevrátí k normálu, nezklidní, je na čase vyhledat odbornou pomoc. Ideální je v případě panik psychiatr-adiktolog, případně praktik, kterému důvěrujete. Čekací doby u psychiatrů jsou dlouhé, je potřeba s tím počítat a objednání neodkládat. Jde o to, aby se situace co nejdřív srovnala, nepřešla do chronické podoby, na kterou se nabalí další potíže (jako třeba to, že kvůli obavě z paniky přestanete chodit mezi lidi nebo do práce). Je tedy potřeba říct popravdě co se stalo a co se děje. Chronické a dlouhodobě zanedbané psychické problémy se řeší často zdlouhavě a komplikovaně, takže čím dřív si připustíte, že to chce odbornou pomoc, tím lépe. Někdy se člověku uleví už jen tím, že si s někým promluví. Jindy pomůže na pár dní nasadit medikaci a pořádně si odpočinout. Jde prostě v prvé řadě o to přetrhnout ten začarovaný kruh, který se užitím spustil (cesta do práce = panika).
Snad stačí takto. Pokud byste nenašel kontakt, ozvěte se a napište, která větší města jsou vám dobře dostupná, zkusila bych vám někoho doporučit.
S pozdravem a přáním, aby bylo brzo lépe,
Gabriela Minařík.