Jak přistupovat k drogově závislému
Katka
Dobrý den,
Můj dvacetiletý syn je rok závislý na pervitinu.Během té doby se třikrát pokusil přestat,ale vždy do tomuto kolotoči opět propadl.Jsem si vědoma,že je to násladek výchovy,kdy se nemohl projevovat jako kluk a já jej spolu se sestrou dvojčetem vychovávala stejně.Na základě svý strachů,zkušeností a traumat jsem jen nevnímala a volila co jsem si myslela já,že je pro něj správné.Nedodělal střední školu,nemá práci,hraje automaty,má dluhy.Je to kolo,ze kterého se těžce vystupuje.Bydlí u bývalého manžela,chtěl bydlet u mě,ale nebyl schopen dodržet stanovené pravidla,jako večerka v 22.00 max,chodit pravidelně do práce,neužívat drogy.Říkal,že jsem horši jak kriminál.A já vlastně pořád používala zákazy typu musiš,nesmíš.Je mi jasné,že musím změnit přistup já.I přes to všechno má ke mě minimální důvěru a svěří se.Jak reagovat,jak stanovit nějaký řád?Co dělat když jej poruší?Jak jen motivovat?Děkuji.K

Odpověděl: Marie Saudková
Dobrý den,
Děkujeme vám za dotaz. Vaše situace opravdu není jednoduchá. Jen velmi těžko půjde vyřešit jednorázovou odpovědí, ale zkusíme to.
Jestli je užívání drog u vašeho syna důsledek vaší výchovy nechte plavat. Nemyslím si, že to tak je, ale i kdyby to tak bylo - dnes už na minulosti nemůžete nic změnit. Soustřeďte se na to, co se děje teď. Vašemu synovi je teprve 20 let, má celý život před sebou a všechno se ještě může změnit.
Na vaší situaci vidím jako nejmarkantnější to, že syn žije u svého otce, kde jsou zcela jiná pravidla než u vás. Vaše pravidla byla některá možná přehnaná, ale žádná pravidla nejsou také správná cesta. Možná rozvod a rozdílná pravidla v rodinách mohou být jedním z důvodům proč vašeho syna „štve život". V podobných případech může hodně pomoci, když se závislostí jednoho zabývá celá rodina. Pokud jste toho schopni, zkuste se dohodnout a společně navštívit poradnu pro rodiče. Ideálně rodiče závislých. Odsuňte hádky a spory a zkuste se zaměřit na jeden cíl. Buďte trpěliví, váš syn vám pravděpodobně bude odporovat. Hranice byste mu měli nastavovat společně. Závislý člověk potřebuje hranice, ale i lásku a pochopení.
Na vaše dílčí otázky už by vám měli odpovědět v poradně. Určitě bych vám doporučila dlouhodobější docházení. Níže vám posílám kontakt na pražské zařízení. Pokud jste odjinud napište nám, jaké větší město máte poblíž a my pro vás vhodné kontakty vyhledáme.
Přeju vám hodně síly a trpělivosti v řešení vaší situace. Někdy může pomoci také docházení do skupiny pro rodiče závislých. Uvidíte, že na své problémy nejste sama!
Za Drogovou poradnu
Marie Saudková