Marihuana
Marek
Dobrý den , chtěl bych se zeptat. Asi před 1 měsícě jsme měli s kamarádama trávu a někdy se nachvilku cítím jako by nebylo něco reálného a že je to jako ve snu. Mohly by jste mi tak říct kdy budu úplně čistej z trávy? Že se budu cítit jako dřív? Děkuji

Odpověděl: Nikol Spůrová
Marku, zdravím Vás,
děkujeme Váš za dotaz. Bohužel takto přes internet nejsme schopni bez dalších anamnestických informací o Vás zhodnotit příčinu vašich obtíží, ani zda a kdy odejdou.
Píšete, že jste měl před měsícem marihuanu. Zmiňujete se o tom, že se někdy cítíte mimo realitu, jako ve snu. Bohužel toto se někdy po užití stane. Průběh intoxikace vždy předurčuje dávka, okolní prostředí (setting) a aktuální naladění (set). Setting představuje prostředí, kde se nacházíte - denní doba, okolí, počasí, lidé. Set zahrnuje vše, co si každý z nás s sebou nese - náladu, očekávání, předchozí zkušenosti, strukturu osobnosti. Těžko takto na dálku můžeme určit zda Vaše potíže spustilo právě užití marihuany či je příčina někde jinde.
Zásadní je, jestliže jednou k něčemu takovému u Vás došlo, zvyšuje se riziko, že se Vám bude podobný zážitek opakovat i příště. Už třeba i z důvodu, že na něj budete myslet a přát si, aby se to už neopakovalo. Nejjednodušší je situaci vyřešit tak, že se dalšímu užití vyhnete. Tyto stavy se obvykle v řádu několika hodin až dnů upraví.
Zmiňujete, že Vaše potíže trvají i s odstupem času jednoho měsíce. Bylo by vhodné vyhledat odbornou pomoc, např. v nějaké adiktologické ambulanci a o všem si otevřeně promluvit. Nebojte se promluvit i této době, kdy se vaše potíže objevily. Příčiny obtíží mohou být také jinde (př. zvýšený stres, traumatická událost, somatické onemocnění, ...). Určitě se s kolegy domluvíte na vhodném postupu. Ve většině ambulancí pracují lékaři (psychiatři), kteří Vám od těchto potíží mohou pomoci i nějakou medikací, třeba i pouze krátkodobou.
Rádi Vám nabídneme nějaké poradenství nebo kontakty na organizace, kde Vás mohou podpořit (stačí napsat větší města, která máte dostupná). Určitě je fajn o tom s někým bezpečně promluvit ve svém okolí, někým komu důvěřujete a kdo vás podrží, i když Vám zrovna není dobře.
Budu ráda, když napíšete, jak se stav vyvíjí.
Satčí takto?
Přeji Vám vše dobré!
S pozdravem,
Nikol Spůrová