Alkohol těhotenství
Chyrkin
Dobrý den.
Já jsem tak neskutečně pitomá.
Momentálně jsem v 27 týdnu těhotenství. Abstinuji 2.týden a nehodlám pít až do porodu. Jinak jsem v těhotenství nepila ještě dalších cca 5 týdnů. Kromě tohoto období jsem pravidelně pila 0,5 - 1 litr vodky týdně. Před otěhotněním jsem si vodky nikdy nekoupila, já vůbec nechápu co mě to popadlo. Asi jsem zpanikařila z té obrovské zodpovědnosti.
Myslíte že je šance, že se mi narodí zdravé dítě? Do gynekologické poradny samozřejmě chodím, všechny testy a vyšetření dopadly na jedničku, včetně 3D ultrazvuku a screeningu v ČB.
Moc děkuju za odpověď.

Odpověděl: Anna Novotná
Dobrý den, Chyrkin,
moc díky za Váš dotaz a otevřenost.
Je skvělé, že pravidelně docházíte do poradny a na všechna potřebná vyšetření! To, zda se Vám narodí zdravé dítě, bohužel nedokážeme potvrdit ani vyvrátit, nejsme lékaři, neznáme Vaši celkovou anamnézu atd.
Pravdou bohužel je, že pití alkoholu v těhotenství je pro plod rizikové (například fetální alkoholový syndrom https://www.alkoholpodkontrolou.cz/co-dela-alkohol-zenam/fetalni-alkoholovy-syndrom/). Abstinovat plně od alkoholu je tedy opravdu ta nejlepší volba! Dobrou zprávou ale jistě  je, že jsou dosavadní vyšetření úplně v pořádku a vše se vyvíjí jak má. Váš klid a rozpoložení v průběhu těhotenství je také důležitý, proto je moc fajn, že nic nezanedbáváte a máte potvrzení o tom, že vše je dosud ok.
Zdá se, že je pro Vás období těhotenství ne úplně lehké a jak píšete, ta obrovská zodpovědnost na Vás dolehla.
Moc bych Vám doporučila vyhledat odborné služby, ve kterých byste mohla otevřeně probrat co se děje, z čeho máte obavy, na co se naopak těšíte apod....Prostě místo, kde byste mohla o všem bez obalu a bez obav z odsouzení mluvit. A například i o tom, že abstinence může být těžká....
Jestli jsem dobře z Vašeho dotazu pochopila, dojíždíte na vyšetření do Českých Budějovic. Zde funguje například organizace Prevent 99 https://www.prevent99.cz/ap/#sluzby.
Pokud jsem se s Českými Budějovicemi mýlila, můžete nám napsat nejbližší větší město a my Vám vhodnou službu rádi vyhledáme.
Držím Vám palce, přeji jen vše dobré a pokud |Vám budeme moci ještě nějak pomoci, jsme tu!
Za Drogovou poradnu zdraví
Andula Novotná