Vysadenie
Ivi1197
Dobrý deň. Užívam už 2roky xanax 0,5 snažila som sa ho vysadiť ale keď som ho neužívala 3 dni tak som začala pociťovať depersonalizáciu keď ho užívam tak to nemám je nebezpečné užívať xanax dlhodobo? Prešla by ma to je to len abstinenčný príznak keď ho neužijem? Neviem si s tým rada ďakujem za odpoveď

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Zdravím vás,
XANAX rozhodně není lék určený k dlouhodobému užívání. Účinnou látkou je v něm alprazolam, benzodiazepin, který vyvolává krom jiného také závislost.
V podrobnějších informacích o Xanaxu se dočtete následující:
"Přípravek Xanax se užívá v nejnižší možné účinné dávce po nejkratší možnou dobu léčby, maximálně 2-4 týdny. Potřeba pokračující léčby musí být často znovu přehodnocována. Dlouhodobá léčba se nedoporučuje. Riziko závislosti se může zvyšovat s dávkou a délkou léčby (viz bod 4.4).
Léčba úzkosti musí být vždy doplňkovou léčbou. Léčbu má zahajovat, sledovat a ukončovat stejný lékař."
A také něco málo o závislosti a typických  příznacích při vysazení:
"Závislost
Používání alprazolamu a benzodiazepinů může vést ke vzniku návyku a emocionální/fyzické závislosti k těmto přípravkům. Riziko závislosti se zvyšuje s dávkou a délkou léčby; může být vyšší u pacientů s anamnézou zneužívání alkoholu či léků. Závislost na alprazolamu a jiných benzodiazepinech se může vyskytnout i při doporučených dávkách a/nebo u pacientů bez rizikových faktorů. Zvýšené riziko závislosti na lécích se projevuje i při kombinované léčbě více benzodiazepiny, bez ohledu na anxiolytické nebo hypnotické indikace. Byly také hlášeny případy abúzu a úmrtí z předávkování, pokud je alprazolam zneužit s jinými depresory centrálního nervového systému včetně opioidů, jiných benzodiazepinů a alkoholu.
Příznaky z vysazení
Při rozvoji závislosti by náhlé vysazení přípravku mohlo vyvolat abstinenční příznaky. Ty mohou zahrnovat bolest hlavy, svalů, extrémní úzkost, napětí, neklid, zmatenost a podrážděnost. V závažných případech se mohou vyskytnout i: derealizace, depersonalizace, hyperakuzie, znecitlivění a brnění končetin, přecitlivělost na světlo, hluk a fyzický kontakt, halucinace nebo epileptický záchvat."
To vše je důvod pro to, aby se Xanax skutečně užívat pouze krátkodobě k řešení akutních potíží, v případě potřeby delší léčby je dobré přejít na jiné léky (anxiolitika, antidepresiva apod.). Celou dobu by měl člověka sledovat lékař, ideálně by jeden a ten samý lékař měl dohlédnout jak na nasazení, tak vysazení léku. Vysazení by mělo probíhat pomalu, postupně ... a to třeba i z toho důvodu, aby se člověk pokud možno vyhnul nebo minimalizoval příznaky z vysazení.
Protože nevím, jaké dávky, ani jak dlouho, užíváte, neznám váš zdravotní stav apod., nezbývá mi než vám doporučit obrátit se na lékaře a postup vysazování s ním konzultovat. Obecně ... postupy lékařů se mohou lišit, někteří vysazují postupně a pozvolna část jedné z denních dávek, jiní spíše převádí na jiný lék, který následně také vysazují.
S pozdravem a přáním, aby bylo brzo lépe,
Gabriela Minařík.