Prasknutí žíly, panický záchvat
Veronika
Dobry den,
Jsem alkoholička, toxička (pervitin), mám úzkostnou a hraniční poruchu osobnosti, nevychazim většinou z bytu ani na cigaretu pokud si nedám nebo se nenapiji.. poslední 3 roky užívám často (poslední měsíc a půl denně) nitrožilně pervitin.
Prošla jsem za tu dobu stacionář,2 detoxy v Kosmonosech, jednu léčbu nedobrovolnou v Bohnicích (protože jsem měla k užívání ještě mentální anorexii.. která vznikla přesmykem. Když se snažím přestat mám tendenci to nahrazovat nekonstruktivně. 2 léčbu v Beřkovicích.. obě nedokončené.
Snažím se přestat, nejsem si jistá jestli to chci, piko i alkohol na mě působí anxiloticky (tedy ze začátku užití).. Mám svou Psychiatričku, vše ví a pomáhá mi, našla jsem si i terapeuta, a i když se mi nedaří přestat s injekční aplikací, tak mu věřím a ráda tam chodím.
Ve středu jsem si 2x aplikovala a na obou 2 rukách mi praskla žila, jehly sterilní.. během 5ti min to nateklo jako kdyby se mi 5 dní tvořil absces (minulý rok jsem ho měla) velké boule.. asi 2 hod jsem se snažila racionalizovat a být klidná. Ale pak jsem nemohla dýchat (jinak než při mém obvyklém stavu úzkosti), myslela jsem si že umírám, že mi do plic teče krev z těch prasklých cév( přitom mám zdravotnické lyceum), bolest na hrudi u srdce jako infarkt.. tak jsem zavolala do K centra (nikdy dřív jsem tam nebyla) a v tom stavu tam došla abych zbytečné nevolala sanitku pro člověka co je narkoman.. tam mi asi po 20ti min paní zavolala sanitku už jsem to nezvládla ovládat a Dusila jsem se Bala se že zemřu.. tak přijeli funkce v pořádku - panický záchvat..
Benzodiazepiny brát nechci, atarax mi nezabírá ani na úzkosti, terapii už chci jen individuální, v léčbach jsem měla vždy problém s množstvím lidí "svůj příběh" jsem už prožívala a opakovala mockrát a vždy mě to stáhlo ještě níž, tak mi zbývá relaxace.. m strach že se těm záchvat znovu stane :-(... jinak beru antidepresiva..
Nevim si rady sama ze sebou a do toho ty oteklé ruce, mažu je heparoidem na noc obvaz a nevím jestli na chirurgii před tim než se vytvoří "čepička", nebo dřív? Upřímně mám strach z té bolesti při čištění a ráda bych vás požádala o radu.. Kdy k lékaři? (Zdravotníci mě viděli ve středu psychiatrička včera a neposlali mě na chirurgii).. jak jinak pracovat s paničkou poruchou? Jak mohu přestat když se vždy vrátím k tomu že jsem sama doma a prožívám úzkosti, smutek, tento rok deprese.. ? Mám začít léčbou těch strachů a úzkosti? Jak? Už toho mám za svůj život za sebou moc je mi 26 a nevím jak z toho začarované ho kruhu ven..
Omlouvám se za dlouhý text.. předem Vám děkuji za odpověď.

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Zdravím vás, Veroniko,
moc vám děkuju za důvěru, se kterou se na naši poradnu obracíte. Bohužel ale není v naší moci vám takhle na dálku příliš pomoci. Aby člověk vyhodnotil vážnost situace pokud jde o abscesy, potřebuje mnohem více informací. A nakonec to vždy budete vy sama, kdo se rozhodne, co dál. Jde o vaše zdraví, vaše tělo. Ideální je řešit věci včas, s předstihem, nečekat na moment, až budete mít horečku a rozjede se vám zánět. Ale chápu, že se vám do nepříjemné situace nechce. Znovu opakuji, je to na vás.
Píšete, že máte spoustu psychických problémů, ale také říkáte, že chodíte k psychiatričce a terapeutovi. Nedávno jste se dokonce obrátila i na kontaktní centrum. Máte hraniční poruchu, panické ataky, užíváte drogy, nyní máte problémy po aplikaci drog ... takže využití všech jmenovaných služeb je zcela na místě.
Pokud se budeme bavit o vašem pocitu chaosu, o tom, že nevíte, co se sebou a že možná chcete něco ve svém životě stabilizovat, případně měnit, možná by bylo dobré, aby o sobě jednotlivé programy navzájem věděly tak, aby byla pomoc co možná nejefektivnější. Zároveň je nejspíš jasné, že kombinace s užíváním drog, zejména pak pervitinu, situaci příliš nestabilizuje, spíše naopak.
Rozumím tomu, že se cítíte zle a hledáte způsob jak si ulevit, i tomu, že pervitin i alkohol na vás v prvním chvíli působi anxioliticky a na krátkou dobu vnímáte úlevu. O tom všem by měla vědět vaše psychiatrička. Stejně tak o denním užívání pervitinu, které je skutečně velmi rizikové, a které ve výsledku situaci nejspíš ještě více komplikuje. Jestli začít vysazováním pervitinu, nebo se v první řadě zaměřit na panickou poruchu a deprese, strachy nebo úzkosti ... to nedovedu rozklíčovat. Co mi ale přijde zásadní je, že máte chuť něco měnit!! ... možná to nebude snadné a nepůjde to hned, určitě by tedy bylo fajn, kdybyste na to všechno nebyla sama a měla po boku někoho, kdo společně s vámi bude hledat a vyhodnocovat jednotlivé kroky tak, abyste našla pro sebe to nejlepší. Možná bych zvažovala zapojení do tzv. case managementu ... v Praze bych vás v této věci odkázala na naši pražskou Adiktologickou ambulanci, která se věnuje i lidem v podobně komplikovaných situacích, jako je ta vaše. Čekací doby jsou však někdy i několikaměsíční. Ale stejně tak můžete oslovit s prosbou o pomoc služby, které již využíváte.
S pozdravem a přáním hodně sil a trpělivosti,
Gabriela Minařík.