Přenos HIV
Dany
Dobrý den,
pravidelně chodím na gelové nehty. Vždycky jsem viděla, jak si manikerka dezinfikuje po předchozí klientce věci. Dnes jsem tam seděla znovu dříve, ale nic nedezinfikovala. Slečna přede mnou ji ještě na konci ucukla, ale krev ji nejspíš netekla. Nic jsem neviděla.Hned po jejím odchodu začala dělat nehty mě a za pár minut použila také pilník, který používala i na slečnu přede mnou. V tu chvíli mi to vůbec nedošlo, zmatkovat jsem začala až doma. Na pilníku žádná krev viditelná nebyla a mě manikérka nikde neřízla nebo jsem si toho nevšimla. Nad vším jsem začala přemýšlet až doma, jsem na začátku 9. měsíce těhotenství a asi jsem hysterická. Ale mám strach zda jsem se nemohla nakazit takto třeba HIV. Děkuji za odpověď

Odpověděl: Nikol Spůrová
Dobrý den, Dany,
děkujeme za dotaz a důvěru. Chápu Vaši obavu z nákazy HIV či jiného krví přenosného onemocnění. Myslím, že jsem Vám již v minulosti odpovídala na trochu podobný dotaz, ale maličko odlišnou situaci. Píšete, že paní manikérka nedesinfikovala pilník, který použila na klientku před Vámi. Nevšimla jste si, že by se předchozí klientka nijak poranila a ani Vy nemáte v okolí nějakou otevřenou ránu. Na vašem místě bych zůstala klidná. Riziko se zdá být téměř nulové.
Konkrétně vir HIV není moc odolný. Mimo organismus přežívá velmi krátkodobě, odhaduje se cca 60 sekund. Aby virus mohl organismus infikovat, musí do něj proniknout a přijít do styku s krví jedince, tedy i tou vaší. U viru hepatitid je tomu podobně. Tak jak jste situaci popsala, bych mohla teoreticky tvrdit, že viry nepřežily.
Pokud byste přeci jen chtěla mít pro sebe klid, doporučuji Vám zajít cca za 2-3 měsíce na testy. Testy provádějí běžně lékaři se specializací na infekční nemoci, dermatovenerologové, hepatologové a další. Také je možnost nechat si udělat anonymní a bezplatné testy v některém z kontaktních center pro uživatele nelegálních drog nebo AIDS center. Klidně napište, odkud jste a zašlu Vám kontakty na místa ve vašem okolí, kam můžete na testy zajít.
Pokud byste se chtěla na cokoliv doptat či dovysvětlit, jsme tu pro Vás.
Přeji Vám i miminku vše dobré a zdraví,
Nikol Spůrová