Pomoc při abstinenčních příznacích
Veverka
Dobrý den, potřebovala bych poradit jak překonat "absťák po marihuaně". Včera jsem vysadila marihuanu asi po cca 10letech a trpím abstinencnima oriznakama. Trpím nespavostí, nechutenstvím, nevolnosti, pocením. Tak bych se chtěla zeptat jestli by jste mi neporadili jak to aspon zmírnit než to přejde. Děkuji za odpověď

Odpověděl: Nikol Spůrová
Veverka, zdravím Vás,
děkujeme za Váš dotaz a důvěru. Je skvělé, že jste se rozhodla ukončit užívání THC a řešit své potíže jiným způsobem. Odvykací potíže, které popisujete bývají po vysazení THC celkem obvyklé, především potíže se spánkem. Při delší abstinenci často tyto potíže slábnou až zmizí úplně.
Pomoci Vám mohou bylinkové čaje jako je meduňka, třezalka či kozlík lékařský. K navození spánku také velmi dobře pomáhá Melatonin (spánkový hormon), který lze volně zakoupit v lékárně a není návykový.
Vhodné je také dbát na spánkovou hygienu jako např.:
Přiměřená pohybová aktivita během dne
Vyvarovat se náročné fyzické aktivitě těsně před ulehnutím
Neuléhat ve stresu, rozrušený, znepokojený (sledování hororu, náročná četba)
Zůstávat na lůžku jen po dobu spánku (tedy 6 - 9 hodin během noci)
Každý den uléhat i vstávat pravidelně, ve stejnou denní dobu, a to i o víkendech
Pro spaní zajistit dobře vyvětranou místnost, optimální teploty (18 - 20°C), ticho a tmu
Nepít kávu, černý či zelený čaj, kolové nápoje ani kakao 4-6 hodin před ulehnutím
Nekouřit před spaním ani při nočním probuzení. Nikotin také stimuluje.
Před spaním nepít alkohol. Alkohol sice krátkodobě působí uvolnění organismu a ospalost, pomůže tedy s usínáním, ale často způsobuje předčasné ranní probouzení a únavu během dne
Vyvarovat se konzumaci těžkých jídel těsně před ulehnutím
Při neschopnosti usnout do 30 min. opustit lůžko a věnovat se nějaké příjemné, monotónní činnosti (čtení, poslech relaxační hudby, sprcha apod.)
Nespat během dne, výjimkou může být pouze krátký odpolední spánek na max. 30 - 45 min
Pokud by Vaše problémy se spánkem a nevolnostmi přetrvávaly či se jakkoliv stupňovaly, obraťte se na lékaře - ideálně psychiatra z oboru adiktologie. Můžete s ním Vaše obtíže otevřeně probrat a hledat účinnou pomoc. Také by bylo vhodné docházet do nějaké adiktologické ambulance pro podporu při abstinenci, určitě se nemáte za co stydět a podporu si zasloužíte!
Nejbližší adiktologickou ambulanci můžete vyhledat zde:
https://www.drogy-info.cz/mapa-pomoci/
Stačí Vám to takto? Klidně ještě napište, pokud potřebujete.
S pozdravem,
Nikol Spůrová