co mam dělat
hermina
Dobrý den, syn 33 let je od 20ti let závislý na Pervitinu s různě dlouhými přestávkami.měl několik podmínek uložených soudem, mraky dluhů.vše jsem uhradila.nic jiného mi nezbylo jinak bych přišla o dům.nyní denně hulí trávu, pervotin občas a do toho začal strašně pít alkohol.loni za doprovodu policie byl v PL Havl. Brod hospitalizován/toxická psychoza/ na 3 týdny a další léčbu odmítl...pak chodil pravidelně k psychiatrovi užíval léky a docela to šlo....jenže k psychiatrovi nechodí, léky neužívá.nebydlí se mnou, ale s přítelkyní,která nebere.jde to s ním opět zkopce a do konce měsíce se musí vystěhovat.nemá kam jit,já ho bydlet k sobě nevezmu,starám se o maminku a neudělala bych to ani omylem.několiktrát nas vykradl. do práce nechodí jen občas nějaká brigáda.bydliště má na úřadě.co mám udělat, jsem naprosto bezradná....on žádný problém nemá.já mám jen samé otaázky,útočím na něj a dělám mu problémy a to samé říká přítelkyni.mám sto chutí se zastřelit, jsem na dně psychicky.lécím se na psychiatrii, ale na mojí duši je vše krátké.přeju si umřít.nemám a neznám z této hrůzy východisko.....ani pro sebe a ani pro syna.trvá to 13 let,dokázala jsem ho vyhodit z domu,nějakou dobu byl na ulici pak začal fungovat.je to pořád dokola.už nemůžu....co mám udělat.děkuji

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Zdravím vás, Hermíno,
děkuji vám za důvěru, se kterou se na naši poradnu obracíte.
Chápu to tak, že jste na hraně svých psychických a dost možná i fyzcikých sil. Mluvíte o velkém vyčerpání, o myšlenkách na to, že se zastřelíte. Netuším, jak moc vážně je myslíte, ale rozhodně jim s ohledem na okolnosti rozumím. Staráte se o maminku a k tomu máte už 13 let starosti s dospělým synem. Když jsem váš dotaz četla, napadá mě jediné ... myslete na sebe. Hlavně na sebe! Syn se tváří, že nemá problém. A jestli máte jakoukoli možnost s ním třeba i na nějakou delší dobu přerušit kontakt, nechat ho žít vlastním životem, dát si tak čas a prostor ... udělejte to. Vy jste ta, kdo si uvědomuje, že vám samotné není dobře, vy jste ta, kdo vidí problém a kdo se trápí, vy jste ta, kdo potřebuje pomoc a podporu. A zasloužíte si jí ... pro sebe, pro svou maminku! Možná nejde o to najít východisko pro syna, ale hlavně pro vás. Najít nějaký způsob, jak nechat žít syna tak, jak chce, a ochránit co nejvíc sama sebe.
Nemám pro vás žádnou jednoduchou radu. Ale hlavní mi přijde nabídnout vám úlevu, nebo aspoň její náznak, najít pro vás prostor, kde byste mohla o všem dopodrobna a ve všech souvislostech mluvit, kde byste věděla, že nejste v podobné situaci jediná, kde by vás vyslechli a nesoudili, nehledali chyby a vinu na vaší straně, ale naopak vám dali pocítit podporu, nabídly svoje zkušenosti, společně s vámi hledali způsob, jak se postarat o sebe a nenechat se ničit a ubližovat si. V Praze bych vás odkázala na naši Poradnu pro rodiče a blízké uživatelů drog. Jste-li mimopražská, nebo to máte do Prahy daleko, napište, která větší města jsou vám dobře dostupná, pošlu kontakty. Jinak jsou služby těchto poraden poskytovány diskrétně a zdarma, stačí zavolat a objednat se.
Vím, že to zní jako chabá pomoc, ale osobně pracuji v Poradně pro rodiče se skupinou rodičů a téměř všichni ji vnímají jako prostor, kde mohou sdílet to, co málokdo v jejich okolí chápe, nebo už ani nikdo nechce poslouchat, to, čím už nechtějí nikoho zatěžovat, poradna a skupina jsou místo, kde cítí přijetí, žádné odsouzení, ale naoopak pochopení a podporu, kterou dlouho nikde neměli.
S přáním, abyste v sobě našla sílu starat se sama o sebe,
Gabriela Minařík.