HIV
Markéta
Dobrý den pracuji na psych odděleni klient se dusil a prováděla jsem na něm Heimlichův hmat bez rukavic v tričku s krátkým rukávem druhá kolegine měla rukavice a vybírala zbytky jídla z úst a vyhazovala je na zem na některých kouscich jídla byla i krev klient měl na krku klíče na šňůrce já při provádění hmatu jsem se škrábla o svůj nehet možná ty klíče na krku od klienta a udělala si ranku na předloktí ale krev mi s ní vyloženě netekla byli to fofry klient byl zachráněn ale mám obavy zda jsem se takhle nemohla nakazit HIV, žloutenku c ani b nemá diagnostikovanou na HIV testovány klient není, měla jsem ruce pod ústy klienta nevím zda třeba nespadlo to jídlo s částí té krve na mou ruku s ranku ale vědoma si toho nejsem byly to fofry jak jsem říkala. Mohla jsem se takhle kdyby měl klient HIV nakazit nebo ne? děkuji za odpověď

Odpověděl: Amrit Sen
Markéto, zdravím Vás,
nejlépe uděláte, když si s klientem, respektive pacientem domluvíte, aby se hned v pondělí otestoval. HIV má inkubační dobu, takže abyste se testovala Vy, zatím nemá smysl.
Odpusťte, že nerozumím, píšete, že pracujete ve zdravotnickém zařízení, takže máte bezprostřední příležitost s kolegy zdravotníky i lékaři po ruce situaci konzultovat, podnikla jste tyto zásadní příhodné kroky?
Teoreticky možné, pokud by byl pacient HIV+, abyste se nakazila sice je, ale riziko není nijak velké.
Zároveň se už v pondělí poraďte, jestli je ve Vašem případě vhodné, nebo jistější, použít PEP (postexpoziční profylaxi), pokud ano, tak neztrácejte čas. Pokud byste si ji měla hradit sama, není levná:
Post-expoziční profylaxe (tzv. zaléčení)
https://www.hiv-prevence.cz/post-expozicni-profylaxe-tzv-zaleceni.html
Co je PEP?
Zkratka označující postexpoziční profylaxi (ochranu) označuje použití anitretrovirových léků co nejdříve, avšak ne později než 72 hodin (3 dny), poté, co jste byli vystaveni viru HIV. Jejím cílem je minimalizovat možnost budoucí HIV pozitivity vystaveného. Zmíněná léčiva brání HIV v tvoření vlastních kopií a jeho šíření v těle. Obvykle se předepisují 2 až 3 léky a je nutné je brát 28 dní. PEP není vždy účinná. Nezaručuje totiž, že ten, kdo byl vystaven viru HIV, se vyhne nákaze uvedeným virem, ale významně snižuje toto riziko.
PEP není, až na některé výjimky, hrazen z veřejného zdravotního pojištění a pacient si ho musí hradit sám. Nejlevnější kombinace léků pro PEP se v České republice pohybuje okolo 5000,- Kč.
Odkazy, kontakty:
HIV/AIDS
http://www.drogovaporadna.cz/drogy-a-nemoci/aids-hiv.html
Národní linka pomoci AIDS: 800 144 444
https://www.nzip.cz/clanek/331-hiv-narodni-linka-pomoci-aids
https://www.prevencehiv.cz/nase-sluzby/narodni-linka-pomoci-aids/
je dostupná pro veřejnost z celého území České republiky bezplatně ve všední dny v pondělí až čtvrtek od 9 do 12 hodin a od 13 do 18 hodin, v pátek od 9 do 12 hodin a od 13 do 16 hodin.
Telefonní linka AIDS pomoci: 800 800 980
https://www.hiv-prevence.cz/telefonni-linka-aids-pomoci.html
Česká společnost AIDS pomoc
https://www.aids-pomoc.cz/kontakty/
Doporučuji vám určitě nepropadat panice a co nejdříve se poradit s kolegy a lékaři na pracovišti, případně s dalšími specialisty, jak nejlépe konkrétně postupovat.
Přeji Vám vše dobré,
Amrit Sen.