Kombinator
Protiva123
Dobrý den, je mi 21let,prosím vás o rady.
3 roky snupu pervitin, prumerne asi 10-15 dní v měsíci,teď skoro každý den.Opakovane selhávám v pokusech o kontrolované užívání (vsechno sežeru jak se naskytne možnost) mám touretuv syndrom, socialni fobii,fakt nezvykle silný projevy adhd. Vše z toho dlouhodobě z dětství. Myslel jsem, že když zajdu za doktorkou a začnu brát AD, že to bude silná motivace nic si nedat a konečně dotáhnout nějakou pauzu do konce, když vím, že SSRI jsou s pervitinem velmi nedobrá kombinace. Beru 5tydnu Sertalin 100mg ráno a Trittico před spaním. Skoro každý den z posledních 3tydnu jsem se sjel.Nekolikrat jsem za tu dobu na pár dní vysadil AD, pak jsem si řekl že už tetovat nebudu, začal je brát a třeba za 3dny opět. Měl bych AD pro jistotu vysadit, než se mě podaří mít větší kontrolu nad sebou? Občas mě píchá u srdce a nabalují se mě menší zdravotní problémy. Kourim denně trávu,30garet,dělám na 3smeny ve velmi nezdravém prostředí, takže premyslim, že bych si nechal udělat nějaké komplexní lékařské preventivní vyšetření, mám cca 35tis. V rezervě na to. Nevyznám se ale mezi nabizenymi... Co je pro mě nejvhodnější a tak... Předpokládám že srdce, ledviny, játra? Můžete mi prosim co nejkonkrétněji odpovědět? Dal bych se chtěl zeptat, pervitin výrazně zhoršuje moje tiky, hlavně na dojezdu, mám přístup k nějakým antipsychotikum, je možný že mě pomůžou? Jednorázová dávka... Díky moc za odpověď.

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Zdravím vás, Protivo123,
děkuji vám za dotaz i za důvěru, se kterou se na nás obracíte.
Píšete, že zhruba 3 roky užíváte pervitin s frekvencí 10-15 dní v měsíci, poslední dobou skoro každý den. Vlastně jste tedy nonstop pod vlivem, nebo na dojezdu, což je nejlepší cesta, jak zkolabovat fyzicky nebo i psychicky (toxická psychoza), nebo se dostat do nějakého jiného problému (právní?). Píšete, že šňupete. Netuším, kde pracujete (zmínil jste 3 směnný nezdravý provoz), nebo jaké máte zázemí, vztahy, zdravotní problémy - zmínil jste, že vás bodá u srdce, nějaké další potíže se nabalují, zhoršují se tiky na dojezdu ... to je v takovéhle zátěži zcela pochopitelné.
Dál mluvíte o několika psychických problémech - ADHD, Touretův syndrom a sociální fobie. Zmiňujete užívání dvou antidepresiv - Sertralin (SSRI) a Trittico. Nezmiňujete deprese, úzkosti. Netuším, o čem všem lékař, který vám léky píše, ví. Předpokládám, že toho moc nebude. Antidepresiva neužíváte tak, jak se užívat mají ... těžko tedy můžete vnímat jakékoli změny v souvislosti s jejich užíváním. Možná může trochu pomáhat večer Trittico na usnutí, ale těžko s tím, jak fungujete, hádat.
Máte pravdu, že kombinace Sertralinu a pervitinu je velmi, ale opravdu velmi, riziková, s ohledem na riziko serotoninového syndromu, což je život ohrožující stav. Chtít ale po mě jako nelékaři, navíc člověku, který vás nikdy v životě neviděl a spoustu věcí o vás vůbec neví, radu, jestli máte léky vysadit nebo užívat dál, není rozumné. Žádnou takovou radu vám naše poradna nedá. Ideální by bylo obrátit se na lékaře a vše s ním upřímně a narovinu probrat. Ten pak může zvážit, co a jak dál. A to včetně toho, jaká vyšetření by byla v takovéhle situaci na místě. Přidávat do kokteilu, který užíváte, ještě další antipsychotika, mi přijde zcela nezodpovědné.
Už na začátku dotazu jasně mluvíte o tom, že selháváte v pokusech svoje užívání kontrolovat. Chápu to tedy tak, že si uvědomujete, že jste již překonal hranici, kdy byste kontrolu mohu získat zpět. Je to tak? Nebo se pletu? V podobných situacích, kdy člověk kontrolu nad užíváním nemá, je celkem jasné, že omezování a hlídání si dávek bude velmi problematické. Je tedy zcela na místě uvažovat o detoxifikaci pod lékařským dohledem, tedy na detoxu. Zvažoval jste nějakou takovou možnost? Během detoxu je možné absolvovat doporučená vyšetření. Po detoxu většinou následuje pobyt na léčebném oddělení, kde je možné nasadit léky, které člověku mohou skutečně pomoci. Co říkáte, dávalo by vám něco takového smysl?
Pokud si na něco takového netroufáte, ani nechcete mluvit se svým doktorem, možná byste mohl navštívit alespoň kontakní centrum a objednat se na poradenství. Mohl byste tam bez obav z odsouzení mluvit o všem, co se děje, zmapovat svoje možnosti a rozhodnout se v klidu co a jak dál. Co vy na to? Služby kontaktních center jsou poskytovány diskrétně a zdarma, stačí zavolat a objednat se. Pokud nevíte, kam se obracet, napište, která větší města máte dobře dostupná, poslala bych kontakty.
Vím, že jsem vám na vaše otázky nedala dostačující odpovědi. Obávám se, že to není v moci naší poradny.
Dávejte na sebe pozor! To, jakým způsobem užíváte léky, pervitin, marihuanu, jak uvažujete o užití antipsychotik, jak se chováte k sobě, svému tělu a psychickému zdraví, je velmi nebezpečné. Určitě k tomu máte svoje důvody. Kdybyste však přeci jen uvažoval o změně a nechtěl v téhle sebedestrukci pokračovat, moc ráda bych vás podpořila v rozhodnutí zajít si o všem s někým nestranným promluvit.
S pozdravem a přáním hodně sil a odvahy,
Gabriela Minařík.