Benzodiazepiny
Jan
Dobrý den, mám dotaz dlouhodobě se léčím (asi 3 roky) s depresí, sociální fobií a úzkostmi je mi 16 let. Vyzkoušel jsem několik typů léků asi přes 14...antidepresiva SSRI,SNRI Tryciklická antidepresiva, MAOI až po antipsychotika a benzodiazepiny všechny antidepresiva jsem bral i delší dobu třeba 2-3 měsíce po některých mi bylo ještě hůře po některých se mi akorát lépe spalo ale s nekonečně trvající depresí či s nesnesitelnýma úzkostma to nic nedělalo i některé benzodiazepiny jako Lexaurin,Rivotril (i když jsem si vzal větší dávku třeba dvě tablety) tak stále to ty úzkosti zcela nevyplo a zabraňovalo mi to "normálnímu" fungování trochu mi zabíral Diazepam ale furt to nebylo ono, akorát Neurol/Xanax mi ty úzkosti ztlumil natolik že sice furt mi to nebylo něják extra příjemné ale cestu do školy či obyčejný nákup jsem byl schopen zvládnout a nedělo se mi po tom když účinek odezněl že bych se cítil ještě hůře jak předtím než jsem si daný lék vzal což hodně lidí říká že to tak je u Benzodiazepinů. Když jsem zrovna neměl Xanax dostupný tak jsem se snažil ty úzkosti přebíjet alkoholem ale to nemělo zcela takový účinek a když stav odezněl tak jsem se cítil doslova nechutně jako by vám bylo strašně fyzicky zle (na zvracení,nesnesitelná migréna apod.) akorát to bylo psychický nevim jak tento pocit popsat prostě taková totální nesnesitelná psychická bolest. A to se mi po Alprazolamu(účinná látka Xanaxu) nikdy nedělo teď momentálně nemám delší dobu recept k dispozici jsem na to stejně jako předtím než jsem začal tento lék užívat po tom Xanaxu jsem se alespoň trochu stabilizoval vím že to není úplně ideální forma léčby ale pokuste se mě prosím pochopit tyhle problémy trvají fakt dlouho a já už jsem z toho zoufalý nic zatím mi kromě tohohle nezabralo (ještě jsem zapomněl říct že celou dobu jsem chodil k psychologovi že to nebyla jen farmakoterapie) a nic žádná změna pouze mi to dokázal ztlumit tenhle lék. (zkoušel jsem i THC ale to je takové půl na půl v něčem se to zlepší v něčem ještě zesílí.)
Můj dotaz je zda když přijdu za psychiatrem a vše tohle mu popíšu řeknu že jsem to nějákou dobu zkusil bez toho že je to na hovno že to prostě nezvládám zda mám právo na to aby mi ten lék napsal...
Děkuji za odpověď Jan

Odpověděl: Hana Skořepová
Dobrý den Jane,
diky za sdílení příběhu.
Popravdě mě zaskočil Váš dotaz ohledně návštěvy psychiatra. Dle výčtu diagnóz, obtíží a užívané medikace jsem měla za to, že už k nějakému psychiatrovi chodíte nebo jsem to špatně pochopila?
Každopádně se na psychiatra obraťte a sdílejte s ním otevřeně své zkušenosti a pocity. Měl by Vám pomoci s medikací, s kterou byste byl schopen fungovat. Jen nemohu zcela zaručit, že to bude dle Vašich představ. Bzd jsou návykové léky, u kterých si po nějaké době vytvoříte závislost. Rozumím tomu, že Vám dost pomáhají a budete volit menší zlo a tedy riskovat závislost. Důvěřujte svému psychiatrovi a dodržujte jeho doporučení. Určitě neřešte své problémy dalšími návykovými látkami jako je alkohol případně jiné nealkoholové drogy, protože to je slepá cesta k řešení Vašich obtíží. Na chvíli zafungují, ale pak se Vám obtíže vrátí jako bumerang v daleko horší formě. Je fajn, že jste využil i psychologické podpory. Tak v tom pokračujete i dále. Kombinace obou forem terapií je nejvhodnější způsob pomoci. Nasazování nebo vylaďování medikace se může dít i za hospitalizace, kde by bylo možné využít i podpůrnou psychoterapeutickou složku. Vše to je samozřejmě s Vaším souhlasem a vědomím rodičů.
Věřím, že se podaří najít řešení, které Vám bude vyhovovat.
Pokud budete chtít sdílet, jak to dopadlo, budu ráda za Vaši zprávu.
HS