Co to semnou je
Vokurka92
Dobrý den, jsem uživatelkou pervitinu již cca 10 rokem...první dva roky jsem užívala nepravidelně ...potom pravidelně(5x až 6x v týdnu v množství od 0,2-0,5denne). Užívám pouze nosem, občas spolknu Granata). Po celou dobu užívání jsem si nepřipouštěla že by jsem s drogami měla nějaký problém, říkala jsem si že když to nebudu chtít dělat tak přestanu že to beru jen prostě pro zábavu. Cítila jsem se na tom super byla jsem uvolněná hodně společenská atd...asi před 3rokami jsem si začala svůj problém uvědomovat(když syn nastoupil do školky a já se mezi ostatními rodiči necítila dobře, a uvědomovala jsem si že kvůli synovi musím přestat) a zjistila jsem že přestat jen tak mi moc nejde. Začala jsem kvůli tomu mít výčitky...nonstop ...začala mi společnost jiných lidí(rodičů dětí ve školce, kolegů v práci a ostatních "normálních lidí" být nepříjemná protože se před nimi cítím hloupě. Nedokážu moc dobře se s nimi bavit protože si říkám že mě mají za blbce a že vždy řeknu nějakou kravinu(ono to tak i je).
Ačkoliv užívám tak dlouho moje rodina o tom neví...žiju a funguju normálně...chodím do práce, žiju se synem v podnájmu..atd atd. (Sestra o tom ví, také je uživatelkou).
Poslední rok ale trpím depresemi a jsem ve stresu (stěhování, do toho práce, syn začal chodit do školy, domacnost..nemoc a smrt dědy, tátův infarkt...)nedokážu být moc sama. Když jsem sama většinou brečím. Ať už proto že mě štve moje závislost a tím spojený myšlenky: jsem špatná máma, chudáci moji rodiče, kamarádi na mě kašlou, ségra má radši drogy než mě, je okoli a lidí v něm tak zkažený nebo já sem mimo?
Nedokážu posoudit jestli mám nějakou psychickou poruchu nebo mě opravdu všichni jen využívají (ségra, bývalý přítel a můj kamarád/dealer).
Navíc po fyzické stránce pozoruji dost změn...je mi 29let...když se podívám na fotky přijde mi že během 1-2let jsem strašně zošklivila. Přijde mi že vypadám staře,, hodně se mi zhoršila pleť, JE TO ASI ROK co mi na bradě začaly růst poměrně husté tvrdé vousy, začala jsem šedivet, jeden koutek pusy mám takový jakoby ochrnutý, šílené mi padají vlasy.
Občas mívám nazelenou moč(během dvou let se mi to stalo asi 15x) pomotavani hlavy dote doby než si dám, určite vůně jsem přestala citit, nos se mi hroutí k jedné straně...
Nemyslím si že drogy užívám proto že bych byla závislá ve smyslu že se vzbudim a honem si potřebuju dát jinak to tu rozmlátim...ale proto abych byla schopna něco dělat. Dělám poměrně fyzicky náročnou práci a uprime jen asi 2x jsem byla v práci s tím že jsem si nedala a v té práci sem to zvládala ztezi..pokud si nedám nemůžu se dokopat k tomu abych pořádně uklidila, šla se projed se synem na kole atd atd...
Myslíte že mám nějaký vážný zdravotní a psychicky problém? Pokud ano tak jaký.
Existuje léčba závislosti bez toho abych byla někde zavřená pár měsíců? Chtěla bych se nějak léčit ale abych u toho mohla normálně fungovat(chodit do práce, starat se o syna) a nikdo o tom nevěděl. Bojím se že rodiče by to už asi psychicky nezvládly kdyby to věděli. Děkuji moc za odpověď Vokurka

Odpověděl: Anna Novotná
Dobrý den, Vokurko92,
moc děkujeme za Váš dotaz a za upřímnost. Dle toho, co popisujete, si zřejmě dlouhodobější užívání pervitinu začíná vybírat svoji daň a začíná se podepisovat, jak na Vašem psychickém, tak fyzickém zdraví. Problémy, které zmiňujete, jsou u dlouhodobějších uživatelů pervitinu poměrně časté: neschopnost rozlišit, co je realita a co mé domněnky, deprese, zhoršení pleti, ztráta čichu atd....Při abstinenci tyto potíže často odeznívají.
U pervitinu je zrádná právě psychická závislost, kdy to není tak, že byste bez drogy nemohla vstát z postele, ale že člověk bez užití pervitinu nemá chuť do běžných aktivit, nemá energii, ztrácí zájem o kontakt s ostatními, uzavírá se do sebe a svého světa atd.
Je fajn, že uvažujete o změně, vnímáte, že už je Vaše braní zřejmě mimo Vaši kontrolu a že Vám začíná nepříjemně zasahovat do běžného fungování. A že by také mohlo být ještě hůř.
Existují ambulantní léčebné programy, které lze absolvovat bez toho, aniž by člověk opustil svoje přirozené prostředí. Pro někoho ale může být zvládnutí takové léčby velmi těžké, a to právě z toho důvodu, že je pořád v prostředí, ve kterém bral, obklopen lidmi, kteří berou...je tedy vždy dobré zamyslet se nad tím, jak moc je pro mě v tuto chvíli mé prostředí bezpečné a zda to bez jeho změny zvládnu.
Formy ambulantní péče jsou různé, přes individuální péči po léčbu skupinovou.
V Praze například funguje Denní stacionář SANANIM, který nabízí intenzivní 4 měsíční skupinovou léčbu. Ta probíhá každý všední den od 9.00 do 16.00. Pracující klienti si zařizují pracovní nechospnost a po dobu léčby čerpají nemocenskou. Více naleznete zde: http://www.sananim.cz/o-nas-1/poradna-pro-rodice-ppr.html
Ambulantní programy také nabízejí adiktologické ambulance, v Praze například Adiktologická ambulance SANANIM
Více zde: http://www.sananim.cz/o-nas-1/adiktologicka-ambulance-a-adiktologicka-ambulance-pro-mladistve-aa.html
Obě zařízení mají pořadníky, takže je vhodné se s nimi spojit co nejdříve a zjistit možné podmínky přijetí do péče.
Obrátit se můžete také na Centrum komplexní péče SANANIM, které vede PhDr. Ilona Preslová. Ta již řadu let podporuje rodiče se zkušeností s užíváním návykových látek. Mohla byste s ní Vaši situaci otevřeně probrat a hledat možná nejlepší řešení a třeba překlenout dobu, než byste byla do některého z ambulantních programů přijata.
Centrum komplexní péče
pevná linka: +420 220 80 31 30
mobil: +420 702 036 237
email: pece.dite@sananim.cz
Pokud je pro Vás Praha hůře dostupná, můžete ještě kouknout do Mapy pomoci a vyhledat zde nejbližší adiktologickou službu: https://www.drogy-info.cz/mapa-pomoci/
Držím palce a přeji, ať najdete léčbu, která Vám sedne!
Pokud byste měla jakýkoliv další dotaz, napište.
Za Drogovou poradnu zdraví
Andula Novotná