Alkohol +pervitin
WD
Dobrý den,
V dotazech na vaši poradnu jsem našla naprosto stejný problém jako mám já. Prosím poradíte mi s postupem možností léčby?
Přikládám Dotaz paní Petry:
Pervitin + alkohol
Petra
Dobrý den,
je mi 40 let a mám problém s kombinovanou závislostí na metamfetaminu a alkoholu.
I přes své sociálně \"vhodné\" zařazení, jsem v minulosti 5 let denně užívala pervitin (nosem, nikdy na to nikdo nepřišel). Pak jsem otěhotněla (s absolutně zodpovědným \"neuživatelem\" čehokoliv nevhodného - o mém tajemství nic netušil), dalších 5 let jsem rodila, kojila a abstinovala, a ani ve snu mě nenapadlo svým dvěma dětem jakkoliv znehodnocovat jejich vývoj... a byla jsem šťastná, jak \"malou\" moc nade mnou drogy získaly...
A pak, po skončení mnohaletého kojení, jsem při nějaké rodinné příležitosti vypila asi dvě skleničky nějakého alkoholu a jen jsem s úžasem sledovala jak po 5ti letech volám dealerovi a než jsem stačila mrknout, už jsem měla sáček s pervitinem v ruce... Mám ho v ní zase už 2 roky...
Nikdo v mém okolí nic netuší, o děti se starám, domácnost udržuji, celá široká rodina mě považuje za \"gró\" všech našich větví, všichni na mě spoléhají... a já se nejspíš asi brzy zcvoknu. Bez pervitinu vůbec nejsem schopná fungovat, bez alkoholu nedokážu skrýt pervitinovou neurozu, bez Stilnoxu neusnu... Během dne vyšňupu zhruba 1/4 gramu pervitinu, vypiju lahev vodky a na usnutí polknu tabletu Stilnoxu. Každý den - už dva roky. Vůbec nevím, co mám dělat, o nějakém \"comingoutu\"\" nemůže být řeč.
Můžete mi, prosím, napsat, jestli znáte ze své praxe nějaký podobný případ, jako je ten můj, který nakonec skončil dobře...? (A nebo budu první? :-)

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím Vás. V prvé řadě Vám chci napsat, že nejste jistě jediná (ani jediná matka), která se po mnohaleté abstinenci opět k drogám vrátila. Také se ovšem sluší napsat, že to je situace řešitelná, i když to nebude jednoduché a že existují podobné případy jako je ten Váš, které dopadly dobře, ve smyslu návratu k životu bez drog.
Podle toho, co píšete, tak je na Vás naložená velká zodpovědnost a Vy se snažíte vše zvládat, bohužel tedy za pomoci alkoholu, léků, pervitinu... Jistě je Vám jasné, že posilujete ten bludný kruh, kdy pervitinem řešíte únavu, alkoholem psychické důsledky užívání pervitinu a léky na spaní stimulující účinek pervitinu, který vede k nespavosti a tak pořád dokola... A to vše ještě zesílené tím, že o Vašem problému nikdo neví, takže se nedokážete odhodlat to nějak přímo řešit.
Když ale čtu, jaké množství drog a alkoholu denně spotřebujete a to už po dva roky, tak si upřímně nedokážu moc představit, že by si nikdo z rodiny nevšiml, že se s Vámi přinejmenším "něco děje". Také si říkám, že i finanční důsledky užívání čtvrt gramu pervitinu a láhve vodky denně nejsou zanedbatelné a možná už po vás chtěl třeba manžel nějaké vysvětlení takových výdajů... Navíc pokud budete tímto tempem pokračovat, tak k tomu odhalení jistě časem tak jako tak dojde. Často se stává, že rodina nakonec ocení zveřejnění problému s tím, že s tím chcete něco dělat než podivnou nejistotu a podezření, že se s Vámi něco nedobrého děje. Také myslím, že ve stavu po pervitinu a alkoholu asi není dost dobře možné skutečně na úrovni komunikovat a vychovávat děti, a že pokud máte pocit, že to děti necítí - tak mi věřte, že děti tu nepřirozenost a vychýlenost ve Vašem chování rozeznají, i když Vy si jí možná nejste ani vědoma.
Takže se opravdu jeví jako rozumné s tím začít něco dělat. Nevím, odkud jste, jaký je Vás denní režim (zda jste ještě s dětmi doma nebo již chodíte do práce), zda by pro Vás aspoň ambulantní forma léčby byla reálná... V Praze existují i ambulantní centra určená pro těhotné a matky s dětmi, které jsou uživatelky drog. A i jinde bychom asi našli vhodné zařízení, kam byste se mohla obrátit.
Zkuste to promyslet a kdyžtak znovu napište.