Thc a nespavost
Al
Dobrý den,
Chtěl bych se zeptat, je mi 20 let a marihuanu užívám pravidelně (téměř každodenně, většinou navečer, kdy uz mám volno). Nikdy jsem neměl problemy se spánkem, ale nedávno jsem si řekl, ze thc omezim, a pak přišli problemy se spánkem, nebyl jsem schopny usnout až 4 dny. Pak se to trochu uklidnilo, nyní užívám marihuanu cca 2-3 krát do týdne a probdělé noci jsou stále na místě. Tak bych se chtěl zeptat, jestli by mohlo něco pomoct, protože to zasahuje do mého každodenního fungování a jestli za to doopravdy muze dlouhodobější užívání thc nebo je v tom i neco jiného, nikdo jiný z mého okolí takove problémy nepocituje. Jinak na thc nejak vázaný nejsem, dokážu bez nej fungovat úplně normálně, ale když se nevyspim tak pak je cely pracovní den jedna velká noční můra.
Předem děkuji za odpověď a přeji hezky den.

Odpověděl: Anna Novotná
Dobrý den, Al,
děkujeme za Váš dotaz a za důvěru.
V praxi se poměrně často setkáváme s tím, že dlouhodobější uživatelé THC po jeho vysazení mívají potíže se spánkem. Tyto potíže s prodlužující se dobou abstinence často slábnou až mizí.
Pomoci Vám mohou bylinkové čaje jako je meduňka, třezalka, kozlík lékařský. K navození spánku také velmi dobře pomáhá přípravek Melatonin (spánkový hormon), který lze volně zakoupit v lékárně. Není návykový, můžete ho tedy používat bez obav.
Doporučuje se také dodržovat pravidla spánkové hygieny jako např.:
Zajistit přiměřenou pohybovou aktivitu během dne
Vyvarovat se náročné fyzické aktivitě těsně před ulehnutím
Neuléhat ve stresu, rozrušený, znepokojený (sledování hororu, náročná četba)
Zůstávat na lůžku jen po dobu spánku (tedy 6 - 9 hodin během noci)
Každý den uléhat i vstávat pravidelně, ve stejnou denní dobu, a to i o víkendech
Pro spaní zajistit dobře vyvětranou místnost, optimální teploty (18 - 20°C), ticho a tmu
Nepít kávu, černý či zelený čaj, kolové nápoje ani kakao 4-6 hodin před ulehnutím
Nekouřit před spaním ani při nočním probuzení. Nikotin také stimuluje.
Před spaním nepít alkohol. Alkohol sice krátkodobě působí uvolnění organismu a ospalost, pomůže tedy s usínáním, ale často způsobuje předčasné ranní probouzení a únavu během dne
Vyvarovat se konzumaci těžkých jídel těsně před ulehnutím
Při neschopnosti usnout do 30 min. opustit lůžko a věnovat se nějaké příjemné, monotónní činnosti (čtení, poslech relaxační hudby, sprcha apod.)
Nespát během dne, výjimkou může být pouze krátký odpolední spánek na max. 30 - 45 min
Pokud by Vaše problémy se spánkem přetrvávaly, obraťte se na lékaře - psychiatra z oboru adiktologie, který bývá součástí týmu adiktologikých ambulancí. Můžete s ním Vaše obtíže otevřeně probrat a hledat účinnou pomoc.
Nejbližší adiktologickou ambulanci můžete vyhledat zde:
https://www.drogy-info.cz/mapa-pomoci/
Držím palce a ať se Vaše potíže brzy upraví!
Za Drogovou poradnu zdraví
Andula Novotná