Ztracenost
Kami
Zdravím,
od 17ti jsem začala poznávat drogy. Extáze, EMKO, speed,.. bylo to něco jiného a co mi dávalo naději nepremyslet o srackach a problémech v sobě a kolem mě. Ovšem ne na dlouho. Drogy i alkohol jsem dávala na párty jak utržená ze řetězu. Vsemozne kombinace.. vzdy jsem měla dojezdy, které se však začaly stupňovat a být horší. Po nějaké době jsem užívala drogy i mimo party a začala experimentovat i s pernikem. Dokonce jsem měla slabou psychózu (kterou si nepamatuji,moje kamarádka mi vyprávěla,co jsem říkala). Dojezdy byvalý nesnesitelné. Hodně psycho, paranoidni, plačtivé, úzkost, která se projevovala i fyzicky... Už třetím rokem jsem byla ve Francii na práci a tam jsem si tohle všechno nahradila speedem. Říkala jsem si, že to mám pod kontrolou a je to jenom speed. Minulý rok, co jsem dorazila z Fr do CZ jsem měla hodně stresové období a rodinných problému. Cítila jsem se prázdně a neschopné (což tak nějak stále trvá). Začala jsem to řešit pervitinem a scházela se s lidmi, se kterými se ani nechci scházet. Něco je však silnejsi. Po půl roce jsem odjela do zahraničí, že to bude vysvobození. Jenže ve Francii jsem zase spadla do brání speedu.
Minulý rok v prosinci jsem se vratila do CZ a dala jsem si párkrát perník. Vždycky mě to vysaje, cítím se hrozně.. a nejhůř se cítím když si na dojezdu řeknu, že už to neudělám... A pak jsem zase v tom a ještě s nějakou skupinkou lidí tlachajicich o ničem. Vnitřně se mi tam nelíbí a tr a mi třeba čtyři hodiny než se rozhodne zvednu. Po posledním užití pervitinu jsem zoufalá a přicházím na to, že jsem závislá. Už se neschovavam za to: Přece to není každý den. To je úplně jedno. Do toho mám někdy paranoie i bez uziti, můj život se mi nějak bortí pod rukama, nic mi nepřináší opravdovou radost..
Přesto všecko mám skvělého, milujícího přítele, který je z toho smutný. Nemá rád pervitin ani speed a obzvlášť ne na mě. Moc mě drží, ale i přesto jsem si zase dala.. Chci navštívit nějaké zařízení, s někým si pokecat a hledat v sobě to, co způsobuje tohle sebedestruktivní chování. Jde mi i o přítele, o kterého bych nechtela přijít. Jen mít tu vůli a nestydět se.. tohle všecko jsem vám napsala, protože se chci ujistit, že tohle není dobré a měla bych požádat o pomoc.
A ještě Vás poprosím, můžete mi napsat nějaké rady a váš pohled na věc? Budu moc ráda. Moc děkuji.

Odpověděl: Markéta Kordová
Kami, zdravím Vás,
dobře, že jste se ozvala.
Možná se teď cítíte ztracená, ale to neznamená, že se opět nemůžete najít, jen je třeba proto začít něco aktivně dělat.
Odstřihnout se od všeho co s drogami nějak souvisí je pro začátek základ. Bez toho moc dobře udržet trvalou abstinenci nelze, bohužel. To znamená zbavit se zásob, pokud nějaké máte, přestat se stýkat s lidmi, které máte spojené s konzumací.
Chutě na další užití je celkem běžný jev, který patří k psychické závislosti, nemusíte se za to stydět.  Je třeba o tom hovořit, abyste měla šanci více porozumět svým vnitřním spouštěcím mechanismům a uměla pak těmto situacím lépe čelit, předcházet jim, pracovat s nimi, ustát je. Je dobré si uvědomit, že chutě jsou pouze chvilkový stav, který stejně jako přišel, zase odejde a nepodléhat panice. Je vhodné si je zbytečně ,,nehýčkat" - tím myšleno zbytečně se neutápět ve vzpomínkách ,,jaké to bylo, když...", neposlouchat hudbu, kterou máte s konzumací spojenou, nesledovat filmy s drogovou tématikou, neprohlížet fotky z jízd a s přáteli/uživateli apod. Zkrátka se celkově snažit odpoutat svou pozornost jinam (je úplně jedno kam). Někomu pomáhá sport, někomu výtvarný projev, další to řeší manuální prací od úklidu až po vyrábění něčeho, je to různé a každý si musí najít činnosti, které zvládne a alespoň trochu ho baví. Tím zabere čas, odpoutá pozornost jinam a má pak dobrý pocit za prvé - ze své odvedené práce, za druhé - že další den je za ním a on to zase zvládnul...
Netuším, zda máte (nebo měla) nějaké zájmy, koníčky, ke kterým by se dalo vrátit, zda by šli obnovit nebo nalézt nové (?). Možná to zpočátku nebude úplná euforka, ale postupně se Váš zájem zase obnoví. Je to všechno kolem abstinování a znovunalezení sama sebe běh na dlouhou trať, je třeba trpělivosti a každý den Vás posune dál a blíž k tomu, po čem toužíte, ke spokojenosti sama se sebou. Mnohým se to podařilo, můžete se o to také pokusit.
Doplňte vitamíny, minerály (především vápník a hořčík), vyváženě se stravuje, dodržujte pitný režim (nealko, nejlépe voda).
Věřím, že terapeutická podpora, by Vám velmi pomohla. Lépe byste se orientovala v prožívání, lépe rozuměla tomu, co se s Vámi děje a bude dít. Uvažovala jste o tom, že byste někam zašla? V případě zájmu Vám pošlu kontakty, jen prosím uveďte, jaká města máte v dobrém dosahu.
Budu ráda, když se ještě ozvete.
Za Drogovou poradnu, Markéta Kordová