Dotaz
Ondra
Zdravím.jsem závislí na jehle na parvitinu. Snažím se sam z toho dostat teď jsem měsíc a půl čistej. Jak dlouho ještě budu muset vydržet než odezní závislost. Někdy nemůžu spát myslím na to jak upír na krev. Na léčení jít nemůžu z důvodu práce a příjmu a tak. Můžete mi poradit nějaké léky? Když bych musel jet do cz? Tak přejezdu hranice a ani to nechci a mám pytel v kapse. Teď jsem v Německu a udělal jsem si tu sám takový menší detox :) děkuju za odpověď ohledně těch léků a času než to z těla odejde úplně. Díky

Odpověděl: Nikol Spůrová
Dobrý den, Ondro,
díky za dotaz. Gratuluju Vám k vysazení pervitinu. Bohužel na váš dotaz není jednoduchá odpověď. Závislost je duševní onemocnění a ta již sama neodezní, je to běh na celý život. Je možné ji samozřejmě stabilizovat. O čem v dotazu hovoříte je odvykací stav. Odvykací stavy bývají individuální záležitostí a nelze předem určit, jak dlouho budou trvat. Vysazení pervitinu v prvních dnech je nejčastěji doprovázeno únavou, neklidem a chutí si znovu dát. Somatické (fyzické) obtíže trvají pouze pár dní v podobě únavy a vyčerpání. Poté co, tyto potíže odezní se objevují právě silné chutě po droze a poruchy spánku, které popisujete. Někdy se objeví u přetrvávající depresivní či úzkostné prožívání. To může trvat dny až týdny. Do několika týdnů až měsíců tyto projevy slábnou, někdy se však mohou v malé míře projevovat i nadále.
Píšete, že si nemůžete dovolit léčbu kvůli práci a příjmům. Léčba však spočívá právě v podpůrné psychoterapii. Zkuste zvážit alespoň nějakou ambulantní formu léčby, podporu si určitě zasloužíte. Je to důležité právě i pro prevenci relapsu a zvládání chutí, které popisujete.
Poruchy spánku je možné řešit samozřejmě i medikací. Tu však takto přes internet nejsme schopni vyřešit. Můžete si pro začátek v lékárně zakoupit nějaké volně dostupné léky na podporu spánku (Hypnox, Dormian, ...) či popíjet meduňkový čaj. Mohou pomoci i nějaké přípravky s melatoninem. Pokud by Vám to nepomáhalo a potíže přetrvávaly nebo se stupňovaly, doporučuji vyhledat lékaře z oboru psychiatrie. Udělejte si také přes den čas na nějaké smysluplné aktivity, které Vás baví a těší. Fajn je mít někoho na blízku s kým můžete hovořit a sdílet vaše obtíže. Nemusíte na to být sám.
Stačí Vám to takto? Kdybyste se potřeboval na něco doptat či nasměrovat na konkrétní odborné služby, neváhejte znovu napsat.
Přeji Vám vše dobré a držím palce!
S pozdravem,
Nikol Spůrová