Kratom
Lada
Dobrý den, jsem metodik prevence na jedné ZŠ. Zajistili jsme, že u nás některé děti začaly užívat kratom. Můžete mi poradit, jak moc je to nebezpečné, případně, jestli je vhodné předat informace policii? Děkuji.

Odpověděl: Nikol Spůrová
Dobrý den, Lado,
děkujeme za Váš dotaz. Píšete, že se u vás ve škole objevují žáci užívající kratom. Rozumím Vašemu znepokojení, kterému je důležité se věnovat. Kratom je stálezelený strom příbuzný kávovníku, který roste v tropických oblastech jihovýchodní Asie jako je např. Thajsko, Indonésie, Barma či Malajsie. U nás se nejčastěji kratom užívá v podobě usušeného prášku pro tvorbu nápoje.
Účinky kratomu ještě nejsou dostatečně popsány a prozkoumány. V poslední době se v našich ambulancích čím dál více setkáváme s klienty, kteří přicházejí pro potíže v důsledku užívání kratomu. Při nižších dávkách po užití kratomu klienti nejčastěji popisují vyšší pracovní výkonnost a schopnost se soustředit, naopak při vyšších dávkách jsou účinky podobné opiátům. Stejně tak se následně vyskytují podobné nepříjemné odvykací stavy jako u opiátů.
Kratom je aktuálně velmi dobře dostupný přes internet či v obchodech jako tzv. sběratelský předmět. Není totiž schválen ani jako doplněk stravy. Bohužel současná legislativa jej ještě nezařadila na seznam zakázaných látek, tedy policie by s tímto nic nezmohla.
Asi bychom Vám doporučili s dětmi o kratomu hovořit stejně tak, jako o jiných návykových látkách, případně oslovit programy, které se věnují primární drogové prevenci.
Stačí takto?
S pozdravem,
Nikol Spůrová