Užívání marihuany
Lenka
Dobrý den,
přibližně dva až tři roky si dám každý den jointa. Neviděla jsem to jako problém, jelikož jsem to zezačátku využívala na uklidnění před úzkostmi. Nyní už mi ale přijde, že to už je problém. Když si jeden den nedám, myslím na to a hledám způsob, jak si ji sehnat. Mám kolem sebe lidi, kteří mě stále utvrzují v tom, že tráva není nic závažného. Já ale zároveň studuji vysokou školu a nedávno jsem se dozvěděla, že marihuana snižuje inteligenci, a tak jsem se rozhodla, že bych chtěla přestat. Jenže to není tak jednoduché, přítel kouří se mnou každý den a tedy jsem s tím pořád ve styku a nemohu odolat. ráda bych se zeptala, kam bych se mohla obrátit, jelikož se stydím se s tím svěřit blízkým a nevím co mám dělat.
Děkuji..

Odpověděl: Jiří Tupý
Zdravím Vás Lenko.
Připadá mi, že jste svou situaci a vývoj užívání marihuany hezky popsala. Pokusím se Vám odpovědět na Vaši otázku a také reagovat na některé okolnosti, které mi připadají důležité.
Rozumím tomu, že svěřovat se ihned blízkým může být obtížné. Proto je někdy dobré svěřit se nejdříve někomu, ke komu nemáte osobní vztah, tedy nějakému odborníkovi. Možností, kam se můžete obrátit, je hned několik. Uvádím ty základní:
• Můžete se podívat na web https://koncimshulenim.cz/online-lecba/. Můžete zde začít krátkým selftestem a následně můžete absolvovat online léčbu, která trvá několik týdnů a probíhá formou chatu v domluvených časech. Celá léčba probíhá anonymně.
• Můžete zavolat na Národní linku pro odvykání, kde si můžete - také zcela anonymně - o svém užívání marihuany promluvit s odborníkem. Pokud o to budete stát, můžete se také domluvit na opakovaných anonymních hovorech v předem domluvených časech.
• Pokud by Vám bylo příjemnější setkat se s někým hned naživo, můžete se obrátit na kontaktní centra nebo adiktologické ambulance. Tam se můžete objednat na adiktologické poradenství - odborné, bezplatné, v případě přání anonymní.
Tolik tedy k možnostem, kam se můžete obrátit. Ještě mi dovolte reagovat na Vámi napsané. Píšete, že zpočátku jste nevnímala kouření jako problém, jelikož Vás joint dokázal uklidnit, když jste měla úzkosti. Možná že právě tato souvislost by stála za pozornost a nemusí být tak bezproblémová. U všech návykových látek je pastí právě tento vzorec - tedy když nám látka pomáhá od nějakého nepříjemného stavu a my si navykáme na to, že když přijde úzkost, nejistota, nuda, prázdnota či cokoliv Vás napadne, dáme si jointa, pivo, spolkneme prášek atd. Mimo jiného si zde pěstujeme závislost na nezdravém a nevhodném způsobu vypořádávání se s "problémy" a připravujeme se o možnost řešit věci vlastními silami.
Jako varovný signál dále dobře cítíte skutečnost, že bez marihuany už nedokážete být. Tedy alespoň ne být v klidu. Když ji jeden den nemáte, neustále Vám k ní ubíhají myšlenky.
A ještě jeden bod - zdá se, že se pohybujete v sociální skupině, ve které je tráva považována za normu. Stejně tak je to možná u Vašeho partnera. Věřte, že v jiných sociálních skupinách to tak být nemusí. Pokud se rozhodnete pro konzultaci s odborníky (viz výše), mohlo by Vám to mj. přinést i jiné pohledy na každodenní a dlouhodobé užívání marihuany. Možná zjistíte, že nastává ten správný čas na změnu. Možná si uvědomíte, že nyní chcete věnovat své schopnosti studiu a kvůli kouření skutečně nejsou Vaše výsledky takové, jaké by mohly být...
Připadá mi důležité vzít vážně skutečnost, že jste našla odvahu a přemýšlíte o sobě, svém životě a budoucnosti. Pokud nechcete být na přemýšlení sama, ozvěte se na kontakty výše.
Pokud Vás ještě něco napadne, určitě napište.
Držte se!
Jiří Tupý