Sociální pomoc
Sen
Dobrý dne, chtěl jsem se zeptat. Poprvé jsem se ocitl na ulici, mám odpracový rok práce. Jaké sociální dávky můžu požádat. Děkuji za vaší odpověď

Odpověděl: Anna Novotná
Dobrý den, Sen,
díky za Váš dotaz. Jelikož píšete na drogovou poradnu, předpokládám, že Vaše situace souvisí s užíváním drog. Proto by bylo nejlepší, kdybyste došel do nejbližšího kontaktního centra a obrátil se na jejich sociálního pracovníka. S tím byste pak mohl probrat do podrobna jak na tom jste a zjistit, na jaké dávky Vám vzniká ve Vašem případě nárok. Sociální pracovník Vás také může doprovodit na úřad, pomoci Vám s vyplněním formulářů. Nejbližší kontaktní centrum si můžete vyhledat zde: https://www.drogy-info.cz/mapa-pomoci/
Zde Vám mohu jen ve zkratce představit dávky, které jsou určené lidem v tíživé sociální situaci, a které se nazývají dávky v hmotné nouzi. Základní dávkou hmotné nouze je příspěvek na živobytí, který slouží k pokrytí základních životních potřeb jako je jídlo, hygiena. Další dávkou je doplatek na bydlení, který by Vám mohl pokrýt náklady na bydlení například v ubytovně nebo azylovém domě. Poslední dávkou je mimořádná okamžití pomoc. Jde, na rozdíl od těch předchozích, o jednorázovou dávku, vyplácenou lidem v akutně tíživé sociální situaci (povodeň, požár domu apod.) nebo k pokrytí jednorázového výdaje jako je například vyřízení dokladů atd.
Výše příspěvku na živobytí se vypočítává dle počtu vyživovaných osob (děti, manželka...), dle toho, zda máte dluh na výživném, zda jste dlouhodobě evidován na úřadu práce atd. Zjišťují se příjmy za poslední 3 měsíce a také Váš majetek.  Výše doplatku na bydlení se stanovuje dle opravdových úhrad na ubytovně či azylovém domě.
Všechny tyto dávky jsou vázány na úřad práce a je potřeba, abyste byl na "pracáku" evidován jako zájemce o zaměstnání. Proto doporučuji kontakt se sociálním pracovníkem, který by Vás touto novou životní situací pomohl provézt.
Přeju, ať se Vaše situace brzy z lepší!
Za Drogovou poradnu
Andula Novotná