Otok končetin.
Wildmanwildovicz
Dobrý den,
otok končetin po nitrožilní aplikaci.
Da se proti němu nějak bojovat? Předcházet mu? Jak?
Samozřejmě myslím jinak než přestat aplikovat jehlou.
Předem díky za odpověď.
PS: Díky za vaši poradnu, člověk se tu dozví spoustu nových, důležitých a zajímavých věcí. Skvělá práce!

Odpověděl: Nikol Spůrová
Wildmanwildovicz, zdravím Vás,
děkujeme za Váš dotaz a také děkujeme za Vaší pochvalu. Vždy nás pochvala potěší. Z Vašeho dotazu mi není úplně jasné zda se s nějakým otokem po aplikaci aktuálně potýkáte a potřebujete jej řešit. Pokud ano, bylo by nejideálnější vyhledat lékařskou pomoc, případně zajít do kontaktního centra pro uživatele drog a končetiny pracovníkům ukázat. Bohužel takto na dálku nedokážeme určit ideální léčbu ani adekvátně poradit, jak proti němu "bojovat". Většinou v těchto centrech pracuje proškolený personál. Ti Vám končetinu zkontrolují a poradí, jak máte dále postupovat. Mohou Vám i poradit, jak příště aplikovat bezpečněji, abyste do budoucna další výskyt komplikací minimalizoval. Kontaktní centrum můžete navštívit zcela anonymně a bezplatně, takže se nemáte čeho bát. Klidně napište, odkud jste, a zašlu Vám kontakt na služby, kam můžete zajít.
Léčba se nastavuje vždy dle příčiny a průběhu potíží. V první řadě se zaměřujeme na příčiny, kterých může být velká spousta. To je i odpověď Na Vaši otázku, jak mu předcházet. Dbát na prevenci.
Otoky nejčastěji způsobuje poškozený žilní systém po aplikaci, bakteriální infekce, aplikace mimo žílu, ale třeba i potíže jiného původu (onemocnění kardiovaskulárního, dýchacího, vylučovacího systém aj.).
Ráda bych Vám poradila, abyste se injekční aplikaci vyhýbal, i když píšete, že o tuto radu nestojíte. Bylo by fajn dodržovat zásady harm reduction (snižování rizik). Především jde o správné používání sterilních pomůcek k aplikaci, čisté sterilní vody, dezinfikovat místo vpichu, filtrovat, střídat místa vpichu, alespoň občas aplikovat jiným způsobem, aby měly žíly čas na regeneraci. Krom samotné aplikace je důležité také uchovávání drog v čistotě. Mějte na paměti, že většina drog je složená z látek, které do žil nepatří a tím je také poškozují. Předcházet otokům můžete také tím, že budete pečovat o celkové zdraví kvalitním spánkem a odpočinkem, zdravou stravou, pitným režimem, vitamíny atd. Mohla bych se tu podrobněji rozepisovat na spoustu dalších řádků.
Více informací k bezpečnějšímu braní i zdravotním komplikacím naleznete na našem webu terénního programu SANANIM: http://new.edekontaminace.cz/
Doporučuji prolistovat jednotlivá čísla časopisu na tomto webu. Najdete tam toho spoustu.
Stačí Vám to takto? Klidně ještě napište, kdyby Vás něco zajímalo nebo potřeboval doplnit nějaké informace o sobě.
Buďte na sebe opatrný!
Přeji Vám vše dobré.
S pozdravem,
Nikol Spůrová