Zavislost
Barca
Dobrý den,
mám po amputaci nohy, kvůli hnisání. Nasadili mi na bolesti oxikodon, neurontin. Bohužel mi to hnisá dál, byla jsem v nemocnici, kde mi píchali ještě každé 4 hodiny morfin. Včera mě pustili domů a mě je fakt hrozně. Potom se. Je mi teplo zima, a hlavně nespím vůbec.Poradíte mi prosím co dělat?
Předem děkuji
Hezký den Mxxxxxx

Odpověděl: Nikol Spůrová
Dobrý den, Barčo,
děkujeme za Váš dotaz. Bohužel takto na dálku nejsme schopni Vaši situaci vyřešit. Bylo by vhodné zkontaktovat ošetřujícího lékaře a probrat s ním Váš aktuální stav.
Netuším, jak dlouho jste v nemocnici užívala oxykodon ani morfin. Oba tyto léky mají vysoce závislostní potenciál a po dlouhodobějším užívání již mohou způsobit závislost. Obvykle se doporučuje pomalé vysnižování, aby se předešlo nepříjemnému odvykacímu stavu. Kopíruji Vám více informací z našeho webu:
Léčba odvykacího stavu může být při vysokých dávkách komplikovaná a je vhodné ji svěřit specializovanému pracovišti. Léčebným modelem často používaným i u nás je převedení závislého na jiný opiát (ethylmorfin, metadon, buprenorfin), který se postupně vysazuje snižováním dávek. Nástup odvykacího stavu záleží na užívané droze (poločas eliminace - doba, za kterou se vyloučí polovina množství látky přítomné v organismu), výši dávky a stavu organismu. U většiny nelegálně užívaných opiátů (např. heroinu) se první příznaky objeví během prvního dne (eliminační poločas je řádově v hodinách) a vrcholí 3. - 4. den. Po týdnu bývá z větší části odeznělý. Poruchy spánku přetrvávají ještě asi měsíc po ukončení užívání. Po celou dobu odvykání (resp. po vysazení opiátů) je nejvhodnější ponechat pacienta zcela bez medikace, případně se pokusit ovlivnit např. poruchy spánku režimovým opatřením a bylinnými preparáty (tím není myšlen odvar z makovic, ale např. meduňkový čaj). Pochopitelně pokud dojde k rozvoji např. depresivního stavu (literatura i naše poznatky se shodují, že deprese může být důvodem užívání opiátů a po zahájení abstinence často dochází k rozvoji onemocnění), či poruchy spánku jsou velmi vážné, je nezbytné přistoupit k medikaci bez otálení.
Proto neváhejte a obraťte se na Vašeho lékaře. Pokud by se Váš stav jakkoliv zhoršoval neváhejte si zavolat rychlou záchrannou službu. Je lepší zbytečně než Váš stav komplikovat.
Stačí takto? Pokud potřebujete, znovu se ozvěte. Jsme tu pro Vás!
Přeji, ať je Vám brzy lépe.
S pozdravem,
Nikol Spůrová