Pervitin
Nika
Dobrý den,píší vam jelikož si nevím rady.V 19 jsem se díky svému ex příteli seznámila s pervitinem a celé 4 roky se jí snažím dostat ze života.Jiz po 2 letech pravidelného denního užívání s ex (nosem) jsem dokázala tyto denní dávky ukocirovat na užívání max 3xměsíčně po dobu těchto posledních dvou let.A teď tedy k problému.Vsimla jsem si že užívání se hodně pojí se stresem.Kdyz se mi stane něco citlivého jako rozchod či vyhazov z práce který není vůbec zapříčiněn že bych právě drogu užívala mě to natolik rozhodí že si ji jdu dát na uklidnění.Zkousela jsem to zaměnit sklenkou vína ale moc to nepomohlo.Vim že tyto události jsou v životě každého z nás a.neni.to tragédie ale štve mě že po tom ihned sáhnu,a problém je i v tom že stav který mi droga dává uz mě samotné není příjemný,velmi na tom přemýšlím a tím se prakticky zničím díky pervitinu ještě víc ,a to nemluvě když to na mě pozná někdo z rodiny a ihned vidíte jak jsou sklamani.Bydlim již sama ale trápí mě to i tak vůči sobě samé a rodině.Mohla bych poprosit o radu co s tím ? Netuším totiž čím ten nárazový stres řešit a nechci to řešit touto cestou.Dekuji moc za odpověď :-)

Odpověděl: Nikol Spůrová
Niko, zdravím Vás,
díky za dotaz i důvěru. Píšete, že se Vám podařilo snížit frekvenci užívání pervitinu, to je určitě skvělé, přesto se Vám nedaří od pervitinu abstinovat úplně. Jestli jsem správně pochopila, pervitin je zatím jediný, který Vám dosud pomáhal ke zvládání stresu. Stres je velkým rizikovým faktorem právě k tomu, aby lidé sáhli po drogách jako po první "tzv. sebemedikaci" ke zvládnutí psychického napětí. Bohužel jsou to velmi špatní pomocníci. To už sama moc dobře víte. Stres často souvisí s životními stresory (např. konfliktní vztahy, pracovní zátěž) nebo se zmírněním příznaků úzkosti a deprese v důsledku traumatické události. Právě vysoké emoční napětí je spojeno se ztrátou kontroly sami nad sebou a se snížením schopnosti dojít k uspokojení.
Určitě existuje mnoho technik a prostředků, které Vám mohou pomoci zvládat stres lépe a odolat pervitinu nebo jiným návykovým látkám. Bohužel neexistuje, jedna jediná univerzální technika, která by fungovala na každého. Je potřeba být trpělivá a zkoušet, co bude fungovat Vám.
Zde Vám stručně píši možnosti ke zvládání stresu: zdravé stravování (dostatek vitaminů i minerálů přírodního původu), tělesné cvičení (alespoň krátké procházky v přírodě), pravidelný spánek, relaxační techniky (meditace, jóga, hudba, aj.), jakékoliv zájmy a koníčky, přátelé.
Vhodnou cestou by byla také adiktologická a psychoterapeutická podpora, co Vy na to? Určitě na to nemusíte být sama. Bylo by to pro Vás přijatelné? Určitě se nemáte čeho bát! Víte, kam se u Vás obrátit? Stačí napsat větší město, odkud jste, a zašlu Vám vhodné kontakty.
Stačí zatím takto?
Přeji Vám vše dobré!
S pozdravem,
Nikol Spůrová