Rozvíjení
Aneta
Dobry den, jsem 22 léta dívka která si žila svůj svět v sobě, protože nevěřila že by pro ni měl někdo pochopení, celou pubertu jsem psala své pocity na papír formou příběhu , bolest z lásky je to největší kord u dítěte když postrádá lásku od jednoho z rodičů, tahle bolest způsobila v 16 letech ztratu otce kvůli drogám a kvůli tomu jsem se vydala táty cestou abych pochopila proč nás tehdy opustil a tak jsem se v 17 vydala na cestu pervitinu protože jsem nechtěla věřit ze by nás táta opustil jen tak. Dalo mi to hodně ale určitě ne tolik kolik mi to vzalo, vždycky jsem pomáhala a radila lidem a vždycky me tesilo to ze lidé říkali ze je moje slova motivují a ze pomáhají. Chodily si pro rady nebo se vypovídat, dlouho přemýšlím jak se uplatnit a tyto zkušenosti změnit v něco prospesneho, od jakziva miluju děti a děti miluji me..Když jsem se dostala k lidem kteří v drogách jeli poznala jsem ten druhy zivot jelikož jsem hodný člověk a nezačala jsem brát protože by me to lákalo tak jsem rok mezi nima zazila něco co mi dalo pochopení , v tom jaká jsem a v tom ze v sobě něco mám něco co vždy dokázalo pomoct a namotivovat pevné si věřím a jsem si sebou jistá ze já muj zivot a me Zkušenosti by mohly byt užitečné a pomoct, perník jsem užívala rok a půl jehlou v dávkách co by normálního člověka položili ale na me nebyli známky užívání .. nic mi to nedělalo , nikdo to nechápal ani já, už je na čase přestat se utapet , chtěla bych se zeptat zda by byla nějaká možnost nebo nápad kde bych se mohla prosadit nebo jak, nikdo nikdy nepochopí pervitin a to doživotní pouto jako člověk který si to zažil , já jsem člověk kterému můžete 30x rict ne ale stejně si to udělá po svým a potřebuje si Tím projít sám a přesvědčit se. Mám vystudovano kuchař číšník ale s Tímto oborem těžko budu třeba psycholog i když prakticky v praxi vím ze bych byla třeba dobra , mohly by jste mi poradit jakým směrem se vydat nebo co udělat jestli vůbec je nějaká možnost uchytit se v tom co me baví a v tom co bych chtela dělat .

Odpověděl: Nikol Spůrová
Dobrý den, Aneto,
díky za dotaz. Vaše nadšení pomáhat závislým osobám je sice moc hezké, ale jde celkem o psychicky náročnou práci a je nezbytné nejen vzdělání, ale i osobnostní předpoklad, celková odolnost proti stresu, zátěžovým situacím a celkové životní zkušenosti. Chápu, že byste ráda ostatním pomohla a zužitkovala své zkušenosti. Nicméně vlastní zkušenost není úplně dostatečným "vzděláním", jak sama dobře víte.
Práce se závislými i jejich blízkými je velmi náročná, a není to jen o jednoduché radě, ale o komplexním přístupu a vyhodnocením celé situace dotyčného a jeho rodiny. Předpokládá se, že člověk, který prošel nějakou vlastní zkušeností s drogami, a chce pracovat v nějakých pomáhajících službách, bude od drog několik let abstinovat (minimálně 2roky), bude mít za sebou nějaké vzdělání (případně bude studovat soc. práci, psychologii, adiktologii) a ideálně také psychoterapeutický výcvik.
Vzdělání je pro tuto práci důležitou součástí, protože během studia například na VOŠ a VŠ student získá plno praktických zkušeností během praxe. Možností by mohl být kurz pracovníka v sociálních službách, který není tak časově náročný jako běžné studium a nemá takové množství požadavků.
Určitě však nezoufejte a zkuste se porozhlédnout :) V sociální sféře se pracuje s mnoha dalšími cílovými skupinami. Možná by bylo fajn začít u nějaké jiné třeba jako dobrovolník. Organizací, které shánějí dobrovolníky je mnoho (př. různé domovy pro seniory, potravinové banky, osoby bez přístřeší, atd. atd.)
Stačí takto? Klidně ještě napište.
Přeji Vám vše dobré!
S pozdravem,
Nikol Spůrová