Drogy v mateřství
Ondra
Dobrý večer, chci se zeptat co mám dělat když moje přítelkyně, přestala kojit na konci 1 měsíce miminka, přiznala se že chce brát, dokonce že zase bere, je v ústavu pro matky s dětmi, v ústavu je za drogy a problémy spojené s drogy, a todle vše jsem se dozvěděl v jejím těhotenstvím, přiznala se a rikala že přestane a po porodu ji udělali, test pač, byla agresivní na doktory a sestřičky.(test byl pozitivní na metanfetamin). Ale vše ji prošlo, teď je v ústavu a nikdo to tam nijak neřeší a nehlídá, řeknete co mám dělat utratila půlku mateřské a nechtěla říct za co, mají tam přístup k drogám, pač tam jsou nějací drogově aktivní. Nevím co dělat nebo na koho se obrátit? Píšu jsem pac ještě nejsem v rodném listě. A bojím se že dítě odeberou a dají ho do pěstounské péče. Přítelkyni je 17 let, prosím o radu jak to řešit a po případě s kým, než se neco stane ji nebo miminku (miminko staré 1 měsíc 19 dní). Děkuji za informace, odpověďi. S pozdravem Ondra.

Odpověděl: Anna Novotná
Dobrý den, Ondro,
moc díky za Váš dotaz.
Pokud byla Vaše přítelkyně testována na přítomnost návykových látek u porodu a je umístěna v ústavu pro matky s dětmi, je zřejmé, že její situaci a situaci Vašeho dítěte řeší OSPOD, tedy Orgán sociálně právní ochrany dítěte. Ten je tu od toho, aby držel ochrannou ruku nad dětmi, které se z různých důvodů mohou ocitat v nepříznivé a ohrožující situaci (závislost rodičů, domácí násilí apod.). Při pozitivních testech matky u porodu OSPOD například zkoumá, zda má matka vyhovující zázemí pro péči o novorozence, zda spolupracuje s některým protidrogovým zařízením, zda je v rodině někdo, kdo by se případně mohl o novorozence postarat po dobu léčby matky apod. Bylo by tedy vhodné obrátit se na OSPOD, který Váš případ řeší (OSPOD dle trvalého bydliště dítěte) a sdělit jim Vaše obavy a plány, zařídit např. zápis do rodného listu atd. OSPOD najdete na Městském úřadě, kde bývá součástí sociálního odboru.
Pokud jste si v této nelehké situaci nejistý, což by bylo zcela pochopitelné, můžete se obrátit na protidrogové zařízení v blízkosti Vašeho bydliště. Tato zařízení poskytují podporu i rodinám a blízkým osobám se závislostí. Mohou Vás doprovodit na úřad, k soudu, poradit, jak postupovat ve vztahu k Vaší přítelkyni apod.
Ve Vašem městě funguje například organizace Auritus nebo Ana.
https://tabor.charita.cz/jak-pomahame/auritus-centrum-adiktologickych-sluzeb/
https://www.anatabor.cz/ambulantni-lecba-poradenstvi/
Držím palce a přeji hodně sil!
Za Drogovou poradnu zdraví
Andula Novotná