Závislý člen rodiny
Karla
Dobrý den,
moc vás prosím o radu, co poradit manželce mého bratra, který propadl po 10 letech znovu závislosti na pervitinu.
Poprvé se z toho dostal dá se říct sám - bez pomoci odborníků a i díky nynější manželce (tehdy čerstvé přítelkyni). Asi před rokem a půl mu však zjistili vážnou autoimunitní neurologickou nemoc a je možné, že to bylo spolu s krizí v manželství příčinou relapsu. K návratu k droze jsme došli nedávno, manželce se bratr přiznal, že v tom jede už asi rok a čtvrt a slíbil, že udělá vše proto, aby přestal.
Nyní je situace taková, že snaha přestat selhala, aplikuje si drogy už i doma bez snahy něco extra skrývat, samozřejmě, že to nedělá rodině před očima, ale ví se o tom, švagrová je bezradná. Mluvili spolu o léčení, jenže to prý odmítá, zkoušela prý všechno možné, hrozila odchodem, i kdyby měla bydlet jen v autě, už ztratila naději a uzavřela se do sebe. Dle švagřiných slov už není na prvním místě rodina, jen droga.
Zároveň nechce, aby kdokoliv z jeho dobrých kamarádů o tom věděl, nechce, aby o tom věděl i jeho otec, my (mamka a zbytek rodiny) s bratrem o tom nemáme mluvit, abychom ho údajně nenaštvali a nerozjel se ještě víc. Podle mě je to velmi špatné řešení, i to, že švagrová vše vzdala a "nic nedělá", myslím si, že takto získal představu, že je jeho situace tolerována.
Mám pro její chování pochopení, neví, co má dělat stejně jako my, je v koncích, já nějakou chvíli brala prášky na uklidnění, všechny nás to psychicky semlelo, ale nesouhlasím s tím, že by se kolem závislého mělo chodit po špičkách, či s ním jednat v rukavičkách, proto bych ráda nějak začala jednat, nebo bych ráda dopomohla k jednání třeba právě díky vaším kvalifikovaným radám.
Moc děkuji za odpověď, pěkný den.

Odpověděl: Nikol Spůrová
Dobrý den, Karlo,
děkujeme za Váš dotaz. Z toho, co popisujete, nejste vy, bratr, vaše švagrová a celá vaše rodina v jednoduché situaci. Bohužel ani my nedokážeme poskytnout jednoduchou radu, jak ideálně postupovat. Můžeme Vás podpořit a nasměrovat. Každý z vás včetně bratra zaujímáte různé postoje k užívání drog, máte na situaci rozdílný názor a stejně tak i situaci jinak prožíváte a chováte se v ní. Je to opravdu velký těžký balík.
Je pochopitelné, že máte obavy o svého bratra i jeho nejbližší. Představím si, že máte v jistém smyslu obavy i o sebe. Rozumím vaší potřebě pomoci všem. Na Vašem místě bych byla v pomáhání opatrná. Hlavně pro to, abyste se sama nedostala do problémů. Pokud chcete bratrovi i ostatním členům rodiny pomáhat, je vhodné si držet své hranice, chránit se, nezapomínat na sebe, své přátelé a koníčky. Právě to, jak plný, spokojený a šťastný život budete mít, může být pro ostatní motivací ke změně.
Bylo by ideální navštívit některou z adiktologických služeb a probrat celou situaci osobně. Můžete tam zajít sama, se švagrovou, ale také i s bratrem, pokud o to bude stát. Není nad osobní pohovor a vlastní podporu, kterou jako zbytek rodiny také bezesporu potřebujete. Kolegové Vám pomohou se v celé situaci zorientovat a můžete s nimi probrat, jak budete dále postupovat a naplánovat jednotlivé kroky.
V Břeclavi se můžete osobně obrátit zde:
Kontaktní centrum s terénním programem Břeclav
Adresa: Stromořadní 8, 690 02 Břeclav
Telefon: 731 428 358
E-mail: kacko@breclav.charita.cz
web: https://breclav.charita.cz/co-vsechno-delame/charitni-sluzby/kontaktni-centrum-s-terennim-programem-breclav/
Chápu, že si také nejste jistí jestli s bratrem o situaci mluvit. Naopak nebojte se toho! Pouhým mlčením a přihlížením toho také moc nezměníte. Nebojte se s bratrem mluvit o tom, že Vám na něm záleží, ale že ho nechcete v braní drog podporovat. Zvažte, co mu nabízet a co už ne, kolik času a energie chcete v tuto chvíli investovat.
Zde Vám posílám odkaz, kde jsou podrobnější informace, které se Vám mohou hodit: http://www.drogovaporadna.cz/pro-rodice-a-blizke.html
Pokud se potřebujete zeptat na něco dalšího nebo napsat více, neváhejte znovu napsat. Jsme tu pro Vás.
Stačí Vám to takto?
Přeji hodně sil!
S pozdravem,
Nikol Spůrová