Substituční lecba
Bakoma
Dobrý den, mám kamaráda který má za sebou skoro 30 let zkušenost s drogami, léčbou a stále dokola. Loni v říjnu se dostal s trombozou v noze do nemocnice(málem zemřel měl na kahanku). Doktor mu řekl, že pokud se vrátí k drogám, tak umře. Dostal se do substituční léčby bere Subutex. Sám si snížil dávku na 3 čtvrtky denně. Hledá si práci a nikdy nebylo vidět tolik chuti se od všeho odvrátit a být úplně čistý a vrátit se do normálního života. Potkal i osobu ktera je mu blízko. Má skvělé našlápnuto a chce být čistý, proto přemýšlí o detoxikaci, aby nemusel brát vůbec nic a začít čistý nový život. Myslíte, že je to dobrý nápad? Lidé, ktere navštěvuje v substituční léčbě ho odrazuji. Myslíte si, že pokud on sám je přesvědčený, že není lepší se očistit co nejdřív od všeho než dal brát subutex? Moc děkuji za odpověď.

Odpověděl: Nikol Spůrová
Dobrý den, Bakoma,
díky za Váš dotaz. Je skvělé, že máte o kamaráda obavy. Bohužel takto na dálku je těžké určit, co je pro vašeho kamaráda v aktuální situaci vhodné. Píšete, že má za sebou téměř 30 let užívání drog, několik pokusů o léčbu, nyní je v substitučním programu a jeho život se vrací do normálu. Principem substituční léčby je legální a účinná forma nahrazení nelegálních látek substitučním preparátem, který je ve formě tablety a užívá se bezpečnou formou sublinguálně (tedy pod jazyk). Užíváním substituce se předchází zdravotním komplikacím spojeným s užíváním opiátů. Užívání stabilní dávky substitučního preparátu nezpůsobuje utlumení (intoxikaci), zabraňuje abstinenčním příznakům a snižuje bažení po nelegálních opiátech. Cílem substituční léčby je také zapojit klienty do normálního života, směřovat k úzdravě, stabilizaci a vyšší kvality života. Jestliže jsou tyto cíle léčby naplňovány a plní svůj účel není vždy nutné substituci vysazovat, někdy to naopak způsobuje další dekompenzaci klientů. Do substituce často přicházejí lidé, u kterých plně abstinenční léčba dosud selhala.
Vždy je k tomuto potřeba přistupovat individuálně dle aktuálního stavu a potřeb klientů. Tedy by bylo vhodné, aby váš kamarád vše konzultoval v substitučním programu. Určitě je možné vydat se cestou k plné abstinenci.
Co můžete dělat pro kamaráda Vy je být s ním nadále v kontaktu a podporovat ho v léčbě. Můžete mu naslouchat a podporovat, aby nadále svou situaci konzultoval v adiktologických službách a sám se rozhodl pro ideální cestu.
Stačí Vám to takto? Kdybyste se potřeboval na cokoliv doptat, neváhejte se znovu ozvat.
S pozdravem a přeji vše dobré,
Nikol Spůrová