Přetrvávající stavy po marihuaně
petr
Dobrý den, před třemi týdny jsem experimentoval s marihuanou, která po dodatečném zjištění měla vysoký obsah THC a způsobilo mi to bad trip i pouze po dvou potahách, cítil jsem strach a byl jsem v panice z důvodu pocitu zapomínaní posledních pár vteřin i přesto, že jsem si byl jistý, že vnímám a k tomu špatné myšlenky. Když se to zklidnilo, byl jsem už pak jenom bez nálady a doufal jsem, že to skončí, protože jsem se cítil mizerně a divně. Chci dodat, že se to vše odehrávalo venku, protože před cestou domů, jsem se cítil lépe kvůli tomu, že jsme pak s kamarády seděli na takové lavičce v parku a v klidu a já měl už celkem normální pocit. Bohužel druhý den ráno mi bylo divně a ten samý den večer mě přepadl strach a úzkosti, které se táhnou až doteď s takovým divným pocitem vidění/vnímání okolí jinak. Například ve škole to nedokážu vydržet a nevím proč. Před požitím jsem žádné psychické problémy neměl a já jsem vyrovnaný a šťastný. V rodině je jeden člověk co má diagnostikovanou psychickou nemoc, ale myslím si, že po dvou potahách bych měl být zanedlouho v pořádku. Ještě chci dodat, že minulý čtvrtek jsem si dal alkohol a druhý den jsem se cítil normálně, ale hned večer mě přepadl strach a další den ty špatné pocity a to vidění opět..Jaký na to máte názor a co byste mi doporučili? Jsem momentálně objednaný k psychologovi a myslíte si, že budu v pořádku? Snažím se chodit cvičit i přes ten divný pocit vidění/vnímání a většinu času trávím s přítelkyní, od pondělí zase začnu chodit do školy, protože jsem teď poslední čtyři dny nebyl, tak uvidím jak se situace bude vyvíjet. Děkuji za odpoveď.

Odpověděl: Nikol Spůrová
Petře, zdravím Vás,
děkujeme Váš za dotaz. Bohužel takto přes internet nejsme schopni bez dalších anamnestických informací o Vás zhodnotit příčinu vašich obtíží, ani zda a kdy odejdou.
Píšete, že jste měl experiment s marihuanou s vysokým obsahem THC. Popisujete bad trip, pocity paniky, strachy, hůře se soustředíte ve škole. Bohužel toto se někdy po užití stane. Průběh intoxikace vždy předurčuje dávka, okolní prostředí (setting) a aktuální naladění (set). Setting představuje prostředí, kde se nacházíte - denní doba, okolí, počasí, lidé. Set zahrnuje vše, co si každý z nás s sebou nese - náladu, očekávání, předchozí zkušenosti, strukturu osobnosti. Těžko takto na dálku můžeme určit zda Vaše potíže spustilo právě užití marihuany či je příčina někde jinde.
Zásadní je, jestliže jednou k něčemu takovému u Vás došlo, zvyšuje se riziko, že se Vám bude podobný zážitek opakovat i příště. Už třeba i z důvodu, že na něj budete myslet a přát si, aby se to už neopakovalo. Nejjednodušší je situaci vyřešit tak, že se dalšímu užití vyhnete. V případě, že i tak onen zážitek přijde, je lepší s ním nijak nebojovat, projít si jím a nebránit se. V případě silných úzkostných reakcí je vhodné být v prostředí s minimem okolních podnětů. Stav se obvykle v řádu několika hodin až dnů upraví.
Zmiňujete, že Vaše potíže trvají i s odstupem času třech týdnů. Je skvělé, že jste se objednal k psychologovi. Nebojte se s ním o tom otevřeně promluvit i této době, kdy se vaše potíže objevily. Příčiny obtíží mohou být takjé jinde (př. zvýšený stres, traumatická událost, somatické onemocnění, ...). Určitě se s ním domluvíte na vhodném postupu. Je možné vyhledat i odbornou pomoc v adiktologických službách.
Rádi Vám nabídneme nějaké poradenství nebo kontakty na organizace, kde Vás mohou podpořit (stačí napsat větší města, která máte dostupná). Určitě je fajn o tom s někým bezpečně promluvit ve svém okolí (třeba právě s vaší partnerkou), mít někoho, kdo vás podrží, i když Vám zrovna není dobře. Může pomoci i kontakt s psychiatrem. Vhodné ke zklidnění mohou být i nějaké aktivity, které Vám dělají dobře, sport či naopak relaxační techniky či mindfulness.
Budu ráda, když také napíšete, jak se stav vyvíjí.
Přeji Vám vše dobré!
S pozdravem,
Nikol Spůrová