Pervitinová psychóza
Xio
Dobrý den, jsem dvacetiletá studentka a již dva měsíce užívám pervitin, nejčastěji přes nosní sliznici. Beru ho 4-5x týdně, krom typických příznaků užívání se u mne včera dostavil zajímavý stav. Měla jsem lehké vizuální halucinace, v periferním vidění se mi objevovaly osoby a dostavily se i sluchové halucinace. V hlavě mi utkvívaly nehezké představy a zdálo se mi, že někdo stojí u dveří a chce se dostat ke mě. Dostavil se samozřejmě extrémní strach a tachykardie. Musím dodat, že jsem dva dny předtím nespala (během toho mi v organismu kolovalo 90mg peří). Můj dotaz zní - mohlo se jednat o formu toxické psychózy? A ještě bych se ráda zeptala, po jak dlouhé době užívání (třeba 3x za týden) dojde v mozku k nevratnému zničení nervových buněk a s tím i k zhoršení jeho funkcí. Poslední dotaz, na který bych se Vás ráda zeptala,je ohledně působení pervitinu na cévy. Častokrát mám studené a bledé (nebo naopak rudé) končetiny, objevuje se třes a lehká porucha čití. Mockrát děkuji za odpovědi a přeji pěkný den :)

Odpověděl: Nikol Spůrová
Dobrý den, Xio,
díky za dotaz. Bohužel takto přes internet nejsme schopni Váš stav objektivně zhodnotit. Asi Vás úplně nepotěším, ale dle toho, co v dotazu popisujete Vám pervitin opravdu nesvědčí. Je velmi pravděpodobné, že jestliže u Vás již k něčemu takovému došlo, bude se to u Vás opakovat a možná ještě intenzivněji. Je velmi pravděpodobné, že příčina Vašich obtíží bude právě v pervitinu.
Zmiňujete, že užíváte pervitin až 5x týdně, několik dní jste nespala, měla jste halucinace, ulpívavé myšlenky, strachy, tachykardii, také se u Vás objevují potíže neurologického původu. Nespavost a pravidelné užívání pervitinu je často spouštěčem toxické psychózy a v některých případech může přejít až do psychózy schizofrenního okruhu či může vyvolat jiné psychické onemocnění, které bylo dosud skryté. Byla bych na Váš stav velmi obezřetná.
Chápu, že se Vám asi moc nechce, ale pokuste se pervitinu i jiným drogám vyvarovat, pokud možno úplně, či alespoň na co nejdelší čas. Snažte se zbytečně nestresovat, dodržujte pravidelný denní režim, dostatečně odpočívejte a dbejte na spánkovou hygienu. Pokud by nepříjemné příznaky přetrvávaly ještě dva týdny či se jakkoliv stupňovaly, pak bych doporučila se objednat k ambulantnímu psychiatrovi, který by provedl psychiatrické vyšetření a na jeho základě by Vám doporučil buď farmakologickou nebo psychologickou léčbu. Vzhledem k Vašim poruchám čití bych vyhledala i lékařskou pomoc na neurologii, příčina může být i někde jinde.
Co se týče zhoršení a poškození mozku a jeho doby nelze odhadovat, je to velmi individuální.
Vhodné by bylo vyhledat také nějakou adiktologickou službu, kde můžete bezpečně probrat svoje motivace a postoje k užívání pervitinu a společně s kolegy přijít na to, co Vám v životě chybí a třeba to právě nahrazujete pervitinem, protože aktuálně nevidíte jinou cestu. Služby je možné navštívit i anonymně, takže se nemusíte bát. Víte kam u Vás zajít? Stačí napsat město odkud jste či máte poblíž a zašlu Vám vhodné kontakty.
V Praze můžete např. sem:
Kontaktní centrum SANANIM
Na Skalce 819/15
150 00 Praha 5
poradenská linka: 602 666 415
(po - pá 13 - 17)
mobil: 605 240 501
e-mail: kacko@sananim.cz
facebook: www.facebook.com/kacko/
web: http://www.sananim.cz/o-nas-1/kontaktni-centrum-kc.html
Otevírací doba:
Pondělí 13 - 20
Úterý 9 - 20
Středa 13 - 20
Čtvrtek 9 - 20
Pátek 9 - 20
Víkendy a svátky 13 - 20
Stačí Vám to takto? Budu ráda, když napíšete, jak se stav vyvíjí.
Buďte na sebe opatrná!
S pozdravem,
Nikol Spůrová