Pomoc kamarádovi
Kara
Dobrý den,
chtěla bych požádat o radu, jak mluvit s kamarádem o jeho problému, když si ho sám nepřipouští. Už nějakou dobu hodně kouří marihuanu a hašiš, občas si dá kokain, MDMA a v poslední době dost užívá i houbičky.
Je funkční, chodí do práce, plní své povinnosti, pomáhá rodině i přátelům. Ale absolutně už mu nepřipadá nic špatného na tom, že si sem tam „šňupne“ nebo si dá něco jiného. Většina hovoru s ním je právě jen o tom, kde si co dal a co to s ním udělalo. Do toho mi přijde, že mu úplně mizí schopnost rozlišit, co už je těžce za hranou. Například když nám z Mexika psal, že ho při nákupu drog pobodali a že je v nemocnici. Byla to jen „legrace“. A to není ojedinělý případ.
Ráda bych s ním o tom nějak promluvila, ale vlastně nevím jak, aby se nestáhl (s tím, že bude vše zlehčovat, počítám), nebo ještě víc nezatvrdil... Mohli byste mi prosím poradit, jak mám v této situaci postupovat a jak s ním mluvit?
Děkuji

Odpověděl: Nikol Spůrová
Dobrý den, Kara,
děkujeme za Váš dotaz. Jestli správně rozumím, trápí vás, že kamarád užívá drogy.  Ráda byste změnila jeho postoj k užívání drog a nějak mu pomohla. Kamarád sám nezmiňuje, že by o nějakou pomoc stál a pravděpodobně si žádná rizika ani problém nepřipouští. Přesto máte pocit, že byste s ním o tom měla mluvit.
Je pochopitelné, že o něho máte obavy. Na Vašem místě bych však byla v pomáhání kamarádovi opatrná. Hlavně pro to, abyste se sama nedostala do problémů. Pomáhat druhým je bezesporu úctyhodná záležitost, ale pokud by to mělo znamenat, že se budete trápit Vy, nemá takové pomáhání moc smysl. Tedy pokud chcete kamarádovi pomáhat, je vhodné si držet své hranice, chránit se, nezapomínat na sebe, své přátelé a koníčky. Právě to, jak plný, spokojený a šťastný život budete mít, může být pro kamaráda motivací ke změně.
Co můžete dělat je být s kamarádem nadále v kontaktu. Nebojte se s ním otevřeně a na rovinu mluvit o tom, čeho jste si všimla a co slyšíte. Můžete mu tak pomoci uvědomit si, že má problém. Př. nevypadáš dobře, nějak si zhubl, měla jsem o tebe strach, když si psal z Mexika atd.
Nebojte se s ním mluvit o tom, že Vám na něm záleží, ale že ho nechcete v braní drog podporovat.
Zvažte, co mu nabízet a co už ne, kolik času a energie chcete v tuto chvíli investovat.
Zde Vám posílám odkaz, kde jsou podrobnější informace, které se mohou hodit i Vám jako kamarádce: http://www.drogovaporadna.cz/pro-rodice-a-blizke.html
Kdybyste si chtěla tyto informace ujasnit a více promyslet, jak s kamarádem hovořit, můžete se obrátit na poradnu i Vy sama. Bylo by Vám to k něčemu?
Pokud se potřebujete zeptat na něco dalšího nebo napsat více, neváhejte znovu napsat. Jsme tu pro Vás.
S pozdravem a držím palce,
Nikol Spůrová