Sestra
TerKa
Dobrý den,
máme velký strach o mou sestru. Našla si přítele se kterým začala užívat pervitin. Nejprve zničili městský byt, který i zadlužili. Vše jsme museli dát dohromady, poplatit dluhy které chtělo město vymáhat po naší mamce.
Od sousedů víme že partner mé sestry ji několikrát fyzicky napadl, jednou ji dokonce držel na balkoně pod krkem a vyhrožoval jí že ji z balkonu vyhodí.
Pak na nějakou dobu zmizeli. Nakonec se u nás objevila policie že její přítel nenastoupil do výkonu trestu. Což máminku zdeptalo ještě víc. Sestře jsme několikrát nabídli pomoc s hledáním nového bydlení a práce, pod podmínkou že půjde na léčení. Všechno bylo marné a sestra se opět odmlčela.
Pár měsíců na to byl další problém s policí. Tam nám narovinu řekli že je sestra již ,, známá firma,,.
Máma to psychicky nezvládla až do takové míry, že je momentálně už měsíc léčena v psychiatrické nemocnici.
Dnes jí sestra zasadila další ránu. Je těhotná a dítě si zřejmě bude muset nechat. Otěhotněla s přítelem kterého před Vánoci pustili z vězení.
Nevíme co máme dělat. On je násilník což se podle informací nezměnilo, dál spolu fetují, sestra taky není zrovna mírný typ. Nepracuje, peníze nemá. Nejspíš si neplatí ani sociální ani zdravotní pojištění, na pracovní úřad se nezaregistrovala. Mají spoustu dluhů.
Teď máme strach ne jen o sestru, ale i o to miminko, které za nic nemůže. Je vůbec nejaká šance jak z toho ven?

Odpověděl: Anna Novotná
Dobrý den, TerKo,
děkujeme za Váš dotaz a péči o Vaši sestru!
Těhotenství může být momentem, ve kterém se žena rozhodne pro zásadní životní změnu a může lépe reagovat na nabízenou pomoc a podporu. Na stránkách http://www.mamaadrogy.cz/ je dobře popsáno, co bude následovat v případě, kdy se při porodu u matky odhalí přítomnost návykových látek (testuje se v případě podezření, důležitým signálem je například to, když matka nedocházela do těhotenské poradny). Můžete se pokusit o tom s Vaší sestrou promluvit. Že jí čeká řešení ze strany OSPOD, zjišťování, jaké prostředí má pro dítě připraveno, kolotoč úředních jednání, pravděpodobné odloučení od dítěte atd.
Pokud bude ochotná Vás vyslechnout, můžete jí také nasměrovat na služby, které by jí v její situaci mohly poskytnout pomoc. Ideálně, aby se navázala na některé z kontaktních center, ve kterém může mluvit o své situaci a případně o možnostech léčby. Existují dokonce možnosti nástupu do léčby v době těhotenství, kde se tak mohou klientky v klidu adaptovat na novou životní situaci. Tuto možnost nabízí terapeutická komunita Karlov a terapeutická komunita Podcestný mlýn.
http://www.sananim.cz/o-nas-1/terapeuticka-komunita-karlov-tkk.html
https://podaneruce.cz/centra-sluzby/terapeuticka-komunita-v-podcestnem-mlyne/
Kontaktní centra naleznete například zde: https://www.drogy-info.cz/mapa-pomoci/
To základní, co pro sebe a dítě může Vaše sestra nyní udělat, je docházet na gynekologii na pravidelné prohlídky, snažit se o dodržování životosprávy jako je pravidelná strava, spánek, odpočinek, základní hygiena a výměna injekčního materiálu.
Chápu, že Vaše situace je opravdu komplikovaná a může být pro Vás velmi zatěžující a vyčerpávající. Proto bych Vám doporučila zkontaktovat služby nabízející podporu blízkým lidem se závislostí. Bohužel nevím, z jakého města jste, pokud by pro Vás byla dostupná Praha, můžete se obrátit na Poradnu pro rodiče a blízké SANANIM.
http://www.sananim.cz/o-nas-1/poradna-pro-rodice-ppr.html
Pokud by pro Vás byla Praha špatně dostupná, můžete se na ně obrátit alespoň telefonicky nebo emailem, určitě by Vám doporučili vhodnou službu ve Vašem okolí.
Držím Vám palce a přeji vše dobré!
Za Drogovou poradnu zdraví
Andula Novotná