Sporadicke užívání pervitinu
Ondra
Dobrý den.
Od puberty jsem rád experimentoval. Dlouho jsem denně kouřil marihuanu, párkrát jsem zkusil houby a když byla příležitost, na párty jsem si sem tam snupnul kokain, mdma nebo pervitin. Nikdy jsem to nějak nevyhledával, ale zároveň jsem se tomu nikdy nebránil a užil si to. Taková příležitost s tvrdšími drogami se naskytla párkrát do roka, nic pravidelného. Takhle jsem to měl od svých cca 20 do 30 let. Poslední rok se mi nějak vymknul. Dostal jsem se tam, kam jsem si myslel že se dostat nemůžu. Věřil jsem si, že dokážu udržet od těchto látek odstup a prilezitostniho užití jsem se vůbec nebál. Začalo to tak, že nás s přítelkyní napadlo si zpříjemnit večer a zařadit si na pervitinu. Samozřejmě to stalo za to a večerů s touto látkou začalo přibývat. Dokonce se párkrát stalo že jsme si dali i v týdnu z čehož nemám dobrý pocit. Párkrát jsem měl i třeba třikrát v týdnu. Nevím jestli to má nějaký význam, ale vždy dáváme malou dávku a jen jednou za večer. Nikdy nedokrmujeme (0,30g máme tak na 6-8 dávek) Nepozoruju na sobě žadné změny. Jen mě znepokojuje, že mi nedělá problém si kdykoliv dát. Tak nějak jsem si v hlavě pervitin oddemonizoval. Samozřejmě vím že jakékoli užívání pervitinu je nebezpečné. Ale chtěl bych se zeptat jak moc je nebezpečné mnou uvedené užívání a jaké jsou rizika? A ještě by mě zajímalo, jak by se dal pervitin co nejbezpečněji obcasneužít. Jestli něco takového vůbec jde. Popř. Jak dlouhá doba by měla být mezi užitím.Děkuji za odpověď

Odpověděl: Marie Saudková
Dobrý den Ondro,
děkujeme vám za dotaz. To, co popisujete je celkem běžný způsob pomalého prohlubování závislosti. Dveře k drogám jste nechal minimálně deset let otevřené. Není divu, že se u vás drogy zabydlely. Hůře se samozřejmě ovládají drogy tvrdší - u vás je to pervitin. Ten vám dveře doslova vysadí z pantů - obrazně řečeno.
Je dobře, že stále vnímáte v celé věci sebe. Píšete, že z braní v týdnu nemáte dobrý pocit. Nikdy není pozdě na to, začít s kontrolovaným užíváním. To je možné - v případě návykových látek, když se jich nechcete úplně vzdát a zároveň nad nimi chcete mít kontrolu. Pokud už kontrola není možná a užívání se vám vymyká z rukou, pak je lepší úplně abstinovat. Pro posouzení takové situace by bylo určitě lepší setkat se s odborníkem. Adiktologem nebo terapeutem, případně navštívit ambulantní zařízení v místě vašeho bydliště.
Ještě k vašim otázkám:
Ale chtěl bych se zeptat jak moc je nebezpečné mnou uvedené užívání a jaké jsou rizika?
Vámi výše popsané užívání je rizikové hlavně v tom, že ve dvou se mnohem hůře drží kontrola a může se stát, že se budete k droze navzájem stahovat. I když byste byl sám tak víkendové užívání pervitinu začne velmi brzy přecházet i do týdenního užívání a může to skončit třeba tak, že budete brát denně ráno malou dávku. Píšete, že na sobě nepozorujete žádné změny. Tyto změny jsou patrné spíše zvenku, nebo k nim může dojít i později. Může se u vás projevit unava, neschopnost jít do práce, ztráta zájmu o koníčky a problémy ve vztazích.
A ještě by mě zajímalo, jak by se dal pervitin co nejbezpečněji občas neužít.
Občasného neužití byste mohl docílit právě kontrolovaným užíváním. Můžete zkusit udělat společně s vaší přítelkyní dohodu o tom, kdy si uděláte víkend s pervitinem a které víkendy necháte čisté. Pak by bylo dobré mít naplánovaný jiný program a samozřejmě nemít drogu doma.
Jestli něco takového vůbec jde. Popř. Jak dlouhá doba by měla být mezi užitím.
Při práci s uživateli pervitinu, kteří měli problém s víkendovým braním se osvědčilo braní jednou za měsíc. Ještě lépe jednou za dva měsíce. Toto je opravdu velmi individuální a doporučila bych vám pro správné nastavení navštívit odborné zařízení.
Níže vám posílám kontakt na jedno pražské zařízení:
Adiktologická ambulance, SANANIM
Žitná 1574/51, Praha 1
tel.: 724 521 913
e-mail: klinika@sananim.cz
http://www.sananim.cz/o-nas-1/adiktologicka-ambulance-a-adiktologicka-ambulance-pro-mladistve-aa.html
Za Drogovou poradnu
Marie Saudková