Drogová závislost u starých pacientů
Mila
Dobrý den, moje babička (78 let, bydlí v Rusku) AH, stav po CHRT na karcinom jícnu, doktorka ji podávala Promedolum, nejdříve krátkodobě, na silnou bolest. Teď ale babička sama kupuje ampule u jiného lékaře, sestra která chodila k ni domu ji to podávála i.m 2 krát denně. Při vyšetření po hospitalizaci, lékař v nemocnici potvrdil závislost. Opravdu chce tu injekce teď už každé 2 h, chová se agresivně, po aplikace léku sestra popisovala, že byla příliš aktivní, hodně mluvila, nemohli ji uklidnit. Sestra ji podavala lék, protože babička si stěžovala na velmi silnou bolest za hrudní kosti, jako kdyby ji tam strčili nůž. Ale neměla přitom příznaky silné bolesti (puls a tlak v normě). Teď ji to podávají 4-5x denně, s tím že se boji jenom vysadit lék vzhledem k základnímu onemocnění a věku. Mohli byste doporučit nějaký postup? Případně na jakem principu leží léčba závislosti u starého pacienta s rakovinou?
P. S. nemá ICHS, DM, a další interní nemoci.

Odpověděl: Nikol Spůrová
Dobrý den, Milo,
děkujeme za Váš dotaz. Z dotazu je jasné, že máte o babičku obavy a ráda byste jí pomohla. Bohužel takto na dálku nejsme schopni bez dalších informací situaci nijak vyřešit ani adekvátně poradit.
Léčba seniorů, onkologického onemocnění a závislosti je vždy individuální dle celkového stavu pacienta. Léčba těchto pacientů bývá také poměrně složitá. Vždy je potřeba spolupráce všech zainteresovaných lékařů. Vhodné by bylo se zkontaktovat a komunikovat s odborníky (lékaři), kteří o babičku pečují a probrat všechny možnosti, pokud s tím babička souhlasí. Ideálně onkologové, psychiatři se specializací na návykové nemoci i internisté. Bohužel netuším, jaké jsou v Rusku možnosti léčby závislostí. U nás by byla v úvahu substituční léčba, postupné vysazování či pobyt v psychiatrické nemocnici.¨
Pokud byste Vy sama potřebovala nějaké bližší informace o možnostech léčby, či jak by bylo vhodné babičku podpořit, je možné navštívit některou poradnu pro rodiče, partnery a blízké a probrat celou situaci osobně. Není nad osobní pohovor!
V Praze se můžete obrátit např. zde:
Poradna pro rodiče SANANIM, z. ú.
Žitná 1574/51
110 00 Praha 1
mobil: +420 739 268 527
e-mail: rodice@sananim.cz
web: http://www.sananim.cz/o-nas-1/poradna-pro-rodice-ppr.html
Pokud byste potřebovala nasměrovat jinam, napište odkud jste, a zašlu Vám kontakty na zařízení ve vašem okolí.
Stačí takto?
Přeji Vám i babičce hodně sil!
S pozdravem,
Nikol Spůrová