Alkoholik
Daha
Dobrý den,manžel pije už řadu let,poslední dva roky od něj "odchazim" pořád slibuje že přestane začal docházet k psychiatrovy,od března 2021 bere antabus,přesto vím že na to pije,reakce žádná maximálně usne je tu ještě nějaká šance na to že se vzpamatuje? Delsi léčbu odmítá 10 dní měl být v Olomouci na detoxu po 6 dnech to ukoncil.

Odpověděl: Jiří Tupý
Zdravím Vás Daho.
Umím si představit, v jak nárpčné situaci se nacházíte. Zvažujete, zda opustit či neopustit člověka, se kterým pravděpodobně máte nebo jste alespoň měla nejbližší vztah.
Obecně řečeno - u lidí, kteří jsou závislí na nějaké psychoaktivní látce (ať už se jedná o drogy legální, jako je např. alkohol a některé léky, či drogy nelegální, jako je např. pervitin nebo heroin) se často my odborníci setkáváme s tím, že zažívají obrovskou ambivalenci. Mnohdy už si až příliš dobře uvědomují, jak jim tyto úniky v podobě alkoholu ad. drog škodí a problémy neřeší, ale spíše odsouvají nebo prohlubují, na druhou stranu bývají tito lidé obvykle v bludném kruhu závislosti, kdy už si příliš zvykli řešit všechny nepříjemné psychické stavy, vztahové a další složité situace únikem do stavu navozeným uměle nějakou z návykových látek a dosáhnout tak alespoň na chvíli úlevy, "vypnout", odpočinout si od onoho napětí mezi tím, jaká jejich realita aktuálně je, a jakou by si ji přáli.
Je úplně dobře možné, že sliby, které Vám manžel dává, v tu chvíli myslí zcela upřímně a skutečně mu na Vás záleží. Závislost je však nemoc a pokud člověk neudělá razantní opatření a změny ve všech oblastech života, šance na abstinenci bývají mizivé a na relepsy a recidivy se obvykle dlouho nečeká. Z naší zkušenosti je pak zoufalý samotný uživatel (zklamal sebe, zklamal okolí...), ale i jeho okolí, které mu dalo další šanci - a znovu zažilo zklamání. Proto máte právo i na takové myšlenky, že nyní chcete chránit sebe sama a opustit ho. Případně mu nastavit nějakou jinou, ale pevnou hranici, jako například požadovat po manželovi absolvování pobytové léčby závislosti se vším všudy, pokud o Vás nechce zcela přijít. Někdy člověk závislý na takové ultimátum podvědomě čeká. Sám má strach přestat užívat drogu, která mu přináší úlevu, pokud mu okolí neustále dává další a další šance. Někdy skutečně pomůže nějaké razantnější nastavení podmínek.
Pokud byste o to stálá, doporučil bych Vám absolvovat konzultaci s odborníkem v adiktologických službách dříve, než podniknete další kroky. Kde přesně bydlíte? Rád Vám pošlu kontakty na adiktologická zařízení ve Vašem okolí. Konzultace tam probíhají zdarma. Můžete si tam lépe ujasnit, jaké máte nyní možnosti a kterým směrem byste se ráda vydala. A v neposledí řadě tam můžete čerpat psychickou podporu v těžkém životním období.
Přeju Vám hodně sil.
Jiří Tupý