Fenmetrazin
Kobylka
Dobrý den,
řeším jednu rodinnou záhadu. Nevíte prosím, jak se nakládalo s lidmi u nichz byla v 60-70 letech nutná hospitalizace v nemocnici, kvůli zneužívání Fenmetrazinu? Jaký byl tehdy postup? Byl člověk umístěn do psychiatrické léčebny? Nebo byl z nemocnice po základním zotavení propuštěn domu? Bylo léčení dobrovolne, jako dnes? Zabývala sebtim policie? Jak se na takovou věc tehdejší režim díval? Bylo to například oznámeno na pracoviste dotyčného? Zajímá mě zneužívání Fenmetrazinu v kontextu doby. Dekuji predem!

Odpověděl: Amrit Sen
Kobylko, zdravím Vás,
díky za důvěru. Odpusťte, nejsem sice nejmladší, ale o tom, jak se zacházelo se závislými na Fenmetrazinu v 60., až 70. letech minulého století, opravdu nevím. Fenmatrazin a jeho ještě účinnější "kolega" Dexfenmetrazin byly skutečně zneužívány napříč všemi sociálními skupinami, šlo o amfetaminové deriváty, které se užívaly pro bdělost, nabytí energie, výdrž a vytrvalost v učení a velmi často, především mezi ženami i k dosažení "snadného" a rychlého hubnutí.
Zní to až zázračně, ale každý musel draze platit nemilosrdnou daň, ať už krutými "dojezdy", psychickými potížemi, toxickými psychózami, následným nezvladatelným vyčerpáním, skokovým nárůstem váhy po vysazení, nebo jak sama zmiňujete, závislostí.
Co je jisté, že v kontextu té doby se závislost na stimulantech, československý farmaceutický průmysl vyrábáběl tehdy oproti Fenmetrazinu i méně dostupný Psychoton Spofa ("čistý" amfetamin, nezaměňovat s dnešním potravinovým doplňkem), dokonce i Lysergamid Spofa (LSD), nijak významě neřešila.
Až do "sametové" revoluce jsme byli největším světovým výrobcem efedrinu, který je na rozdíl od pseudoefedrinu výchozím prekurzorem pro výrobu "pravého", levotočivého pervitinu.
Změna přišla, nevím přesně, jestli už v 70., nebo v první polovině 80. let, kdy se jeho vydávání výrazně zpřísnilo a upravilo zákonem, takže šel předepsat a vyzvednout pouze na speciální "opiátový" recept s modrým pruhem, přestože nešlo o opiát. "Věrní" si jej nadále opatřovali nejrůznějšími způsoby, například frakčním dělením z dostupnějšího léku, antihistaminika Bromadryl F, kterého každá tableta obsahovala, kromě hlavní účinné látky proti alergiím, závratím, nebo pro uvolnění křečí i 10 mg Fenmetrazinu, který byl do tablety přidán, protože Bromadryl sám o sobě způsoboval únavu. K frakčnímu dělení se používala tříslovina tanin, obsažená v nejběžnějším černém čaji, k filtraci oddělené frakce pak chomáč vaty a větší sítko.
V druhé polovině 80. už byly Fenmetrazin, Dexfenmetrazin i Bromadryl F staženy z výroby a Bromadryl se vyráběl dál bez Fenmetrazinu a "F" v názvu. V té době už ale v Čechách na drogové scéně "kraloval" pervitin.
Omlouvám se, že jsem neodpověděl na pro Vás důležitější otázky, pro kontext jsem zmínil dobu, kterou jsem už znal.
Komunistický režim se dlouho tvářil, že se u nás, snad kromě čichání ředidel, drogy neužívají. Problém byl nucen připustit až v 80. letech kdy se začaly kromě alkoholiky, významně plnit psychiatrické léčebny i závislými na Codeinu (kodeinu), Diolanu, "brownu", pervitinu a dalších drogách a lécích, tedy na slabších i velice silných opiátech, psychostimulantech, barbiturátech a hypnotikách (dnešních benzodiazepinech, ty se však užívaly "vždycky" napříč všemi sociálními skupinami a to se nezměnilo, protože někteří lékaři je stejně "bezuzdně" předepisují i dnes). V udělování primariátu byli, jako všude na vyšších postech, zvýhodňováni především loajální členové komunistické strany...
Léčba na psychiatrických odděleních a v léčebnách tehdy nebyla nijak sofistikovaná, až na výjimky (např. Apolinář, Červený Dvůr.., kde se však zpravidla léčili závislí na alkoholu) probíhala bez psychoterapie, člověk - pacient byl většinou jen zavřený v "blázinci" a když "zlobil", byl tlumen vysokými dávkami neroleptik v tabletách, častěji injekcích, jejichž účinky bych nikomu nepřál, případně byl přeložen na izolované "neklidové" oddělení, kde mu mohly být aplikovány i další procedury.
Stačí takto?
Přeji Vám vše dobré, Amrit Sen.