Závislost na marihuaně
SPYKE426
Dobrý den je mi 18 a kouřím marihuanu každý den kolem dvou let(většinou přes bong). Začal jsem někdy v druháku. Nikdy jsem moc nepozoroval na sobě nějaké negativní účinky a vždy mi bylo říkano, ze marihuana je prakticky neškodná a tak jsem nad tím moc ani nepřemýšlel, ale postupně jsem si vybudoval upřímně velmi silnou závislost a nevím co mám dělat. Dříve jsem mohl přestat kdykoliv a nikdy jsem neměl abstinenční příznaky max 3 dny jsem déle usínal. Teď už to je jinak najednou jsem si uvědomil ze třeba ve škole nemůžu vydržet ani par hodin bez toho abych si dal joint. Doslova se vykrucuju a nemůžu zůstat v klidné poloze, nehledě na to, ze moje psychika se strašně zhoršila a často mam i něco jako záchvaty úzkosti (na par minut se mi udělá špatně z ničeho nic tak moc, ze musím všeho nechat a čekat než to odezní). Jsem odhodlaný přestat protože si uvědomuji, že takhle to dal nejde, ale nedokážu přestat ze dne na den jen tak protože nevím jak bych pak dokázal normálně fungovat ve škole, mezi přáteli a rodinou. Tudíž mě napadlo, jestli by nebylo dobře třeba první měsíc si každý den ráno dat například kratom, který co vím by mi mohl doplňovat aspoň nějaký ten serotonin a já bych teoreticky mohl aspoň nějak fungovat než bych se dostal do normálu. Nebo mě napadla alternativa mikrodavkovani lsd. Slyšel jsem o tom ze se to využívá v psychologii právě na to aby člověk byl měl trochu serotoninu ale necítil žádné halucinace atd… co si o tom myslíte ? Protože mě jinak už nic moc nenapadá a pomoc třeba od rodiny nepřijde, takže bych byl rad popřípadě za jiné nápady jak zvládnout to nejhorší a mohl nějak normálně fungovat.
(Mimochodem s jinejma látkami nemám prakticky vůbec zkušenosti až na 1x lsd a 2 asi před rokem jsem měl mdma, ale jinak jsem nikdy nic jiného neužíval)

Odpověděl: Nikol Spůrová
SPYKE426, zdravím Vás,
děkujeme za dotaz. Je skvělé, že jste se rozhodl přestat s užíváním THC a zodpovědně hledáte alternativy, jak odvykání zvládnout.
Píšete, že je pro Vás odvykání náročné. Nevydržíte v klidu a máte úzkostné stavy. Na Vašem místě bych se alternativy kratomu a LSD vyhnula. Po internetu kolují o kratomu různé informace. Je známo, že kratom má také velmi závislostní potenciál a setkáváme se už s mnoha klienty, kteří popisují nepříjemné odvykací stavy podobné jako u opiátů. Je také pravda, že se LSD využívá v léčbě některých duševních onemocnění, vše je však pod dohledem odbrorníků a za konkrétní indikace i léčbě.
Bylo by vhodnější začít spolupracovat s některou z adiktologických služeb. Můžete se objednat úplně nezávazně a celou situaci probrat a vyslechnout si možnosti. Některé služby je možné navštívit i anonymně. Je důležité nebýt na to sám. Nevím, zda jste už někdy někam docházel či máte s léčbou zkušenost. Možností je mnoho a každému pomáhá něco jiného. Ve službě můžete s odborníky zmapovat všechny možnosti léčby, pak si sám můžete zvolit, zda se některou z možných cest vydáte. Jak Vám to zní? Je to pro Vás přijatelné?
Ve většině ambulancí také pracují lékaři, psychiatři, kteří Vám mohou pomoci se zvládáním úzkostných stavů. Nemusíte se bát, že Vám hned bude lékař psát hromadu léků nebo Vás bude označovat za „blázna". Nejprve je potřeba zjistit příčinu Vašich obtíží a poté se nastaví vhodná léčba. Někdy může postačit pouze psychoterapeutická podpora, jindy je třeba přidat léčbu farmakologickou. Léčba psychofarmaky může být pouze na přechodné období než odezní „nejhorší" stavy a Vaše psychika i tělo se dají do normálu. Většina psychiatrů již předepisuje léky bez závislostního potenciálu.
Stačí Vám tato odpověď nebo se chcete ještě na něco zeptat? Neváhejte napsat, jsme tu pro Vás! Klidně také napište, odkud jste, a vyhledáme Vám konkrétní zařízení ve Vašem okolí, na které se můžete obrátit.
Přeji vše dobré!
S pozdravem,
Nikol Spůrová