Obavy o moje dusevne zdravie
Joshua
Dobry den
Od leta som hulil travu asi raz za tyzden. V novembri som si dal lsd a mal som badtrip, trval asi aj 12h. Asi mesiac potom som si dal travu a 2dni na to sa u mna vyskytli zvlastne stavy depresie, a inak som vnimal realitu. Prvy tyzden to bolo fakt zle, dostal som v noci panicky zachvat a citil som realitu uplne inak v zlom slova zmysle. Potom uz zostali len zvlastne kolisanie nalad, raz som stastny a inokedy smutny, a stale vnimam inak realitu ale je to urcite lepsie ako to bolo prvy tyzden. Niesom si isty ale mam obavy ci to nieje nabeh na niaku SCHIZOFRENIU. Halucinacie som ziadne nemal, plynule rozpravam a nemam problem s myslenim. Zatial. Myslite ze tieto zvlastne stavy vnimania reality a kolisanie nalad niekedy odidu? Aj ked priznaky este nemam, mam obavy ci to nevypukne do schizofrenie. Ked som s kamaratmi citim sa uplne zdravy, len ked moja mysel nieje zamestnana niecim tak pocitujem tieto stavy.

Odpověděl: Nikol Spůrová
Joshua, zdravím Vás,
děkujeme Váš za dotaz a důvěru. Bohužel takto přes internet nemůžeme bez dalších anamnestických informací o Vás objektivně zhodnotit příčinu Vašich obtíží, ani zda a kdy odejdou.
Píšete, že jste si dal LSD, také jste užíval marihuanu. Popisujete bad trip, kolísání nálad i panický záchvat. Bohužel toto se někdy po užití stane. Průběh intoxikace vždy předurčuje dávka, okolní prostředí (setting) a aktuální naladění (set). Setting představuje prostředí, kde se nacházíte - denní doba, okolí, počasí, lidé. Set zahrnuje vše, co si každý z nás s sebou nese - náladu, očekávání, předchozí zkušenosti, strukturu osobnosti. Při dávkování je třeba vždy dbát zvýšené opatrnosti a zásadní je také nekombinovat s jinými drogami. Těžko takto na dálku můžeme určit zda Vaše potíže spustilo právě užití těchto látek či je příčina někde jinde.
Zásadní je, jestliže jednou k něčemu takovému u Vás došlo (bad tripu), roste riziko, že se Vám bude podobný zážitek opakovat i příště. Už třeba i z důvodu, že na něj budete myslet a přát si, aby se to neopakovalo. Nejjednodušší je situaci vyřešit tak, že se dalšímu užití vyhnete nebo ho alespoň na delší dobu výrazně omezíte a na menší dávky. V případě, že i tak onen zážitek přijde, je lepší s ním nijak nebojovat, projít si jím a nebránit se. V případě silných úzkostných reakcí je vhodné být v prostředí s minimem okolních podnětů. Stav se obvykle v řádu několika hodin až dnů upraví.
Zmiňujete, že Vaše potíže trvají i s odstupem času. Bylo by vhodné vyhledat některou z adiktologických služeb a Váš stav osobně zkonzultovat. Příčiny obtíží mohou být i jinde (př. zvýšený stres, traumatická událost, somatické onemocnění, ...) Některé služby je možné zkontaktovat i anonymně, takže se nemusíte bát ani vzhledem ke svému věku.
Rádi Vám nabídneme nějaké poradenství nebo kontakty na organizace, kde Vás mohou podpořit a vyšetřit (stačí napsat větší města, která máte dostupná). Určitě je vhodné o tom s někým bezpečně promluvit ve svém okolí, mít někoho, kdo vás podrží, i když Vám zrovna není dobře. Může pomoci i kontakt s psychiatrem nebo psychoterapeutem.
Budu ráda, když také napíšete, jak se stav vyvíjí.
Přeji vše dobré a buďte na sebe opatrný!
S pozdravem,
Nikol Spůrová