Těhotenství a GHB
Renata
Dobrý den,
mám dotaz. Pravidelně jsem asi 3 roky užívala GHB a pervitin současně. Poté jsem se 2 měsíce léčila, ale už léčby bohužel sešlo. Skončila neúspěšným nástupem do komunity. Poté jsem si řekla, že zvládnu pracovat i bez léčení. Od Února 2021 tedy pracují, ale začala jsem postupně zase s pervitinem a později, asi v květnu i s pitím GHB. Obojí přetrvává až do teď.
Před pár dny jsem zjistila, že jsem těhotná a po testech a ultrazvuku lékaři zjistili, že jsem v 6 týdnů těhotenství. Určitě nejsem zabezpečena a psychicky nastavena na to, abych z objektivního hlediska byla těhotenství schopná zvládnout, ale můj dotaz je...myslíte, že by mohlo být dítě novou šanci, jak změnit svůj život k lepšímu? A druhý..., Ze zdravotního hlediska, je možné, že bych porodila zdravé dítě?
Předem děkuji za odpověď

Odpověděl: Anna Novotná
Dobrý den, Renato,
moc děkujeme za Váš dotaz a za otevřenost.
To, zda pro Vás mateřství bude tím "bodem zlomu", tedy nastartováním změny života k lepšímu, bohužel nedokážu odhadnout. Pro mnoho z uživatelů je mateřství opravdu velmi silnou motivací. A pokud chcete slyšet, zda se někomu z klientů ta změna podařila, tak ano a není jich málo :-)!
Ani v otázce možných zdravotních následků pro dítě nemám bohužel jasnou odpověď. Záleží na mnoha faktorech - míra užívání, celková životospráva atd.. Důležité je docházet pravidelně do těhotenské poradny, kde by bylo těhotenství sledováno. Ideální by v tuto chvíli také bylo pokusit se o abstinenci, ideálně pod odborným vedením. Nevím, jaké větší město máte poblíž, ale doporučovala bych Vám obrátit se na nejbližší adiktologickou ambulanci nebo Kontaktní centrum. V nich můžete o Vaší situaci otevřeně mluvit a hledat nejlepší možná řešení. Nejbližší Káčko nebo ambulanci naleznete zde: https://www.drogy-info.cz/mapa-pomoci/
Existují také možnosti léčby společně s dítětem, dokonce je možné do léčby nastoupit již v průběhu těhotenství a v klidu se tak na novou situaci připravit v chráněném prostředí. Pokud byste uvažovala o takové variantě, existují 2 komunity, které ji umožňují:
terapeutická komunita Karlov
http://www.sananim.cz/o-nas-1/terapeuticka-komunita-karlov-tkk.html
terapeutická komunita Podcestný Mlýn
https://podaneruce.cz/centra-sluzby/terapeuticka-komunita-v-podcestnem-mlyne/
Případně, pokud jste z Prahy nebo máte Prahu blízko, je možné se obrátit na paní Ilonu Preslovou z Centra komplexní péče o dítě a rodinu. Paní Preslová již řadu let nabízí podporu rodičům s drogovou zkušeností. Je velmi profesionální a empatická, určitě by Vás vyslechla a nabídla podporu.
http://www.sananim.cz/o-nas-1/centrum-komplexni-pece-o-dite-a-rodinu-ckp.html
Snad Vám takto moje odpověď bude stačit, pokud ne, napište, budeme rádi.
Přeji Vám, ať se Vám daří co nejlépe a buďte na sebe prosím opatrná!
Za Drogovou poradnu zdraví
Andula Novotná